Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Rabu, 13 Oktober 2010

Drama Pemilihan 2010: TS Khalid Bertanding, Zaid Ibrahim Berundur?



Sumber: Oldtown Simpang Ampat, Rembau

Desas-desus kuat bertiup membawa perkhabaran bhwa TS Khalid Ibrahim akan bertanding jawatan Timbalan Presiden dalam Pemilihan PKR kali ini telah terjawab akhirnya!! Zaid Ibrahim pula sedia untuk berundur. (klik disini)

Penulis akui, tindakan Zaid Ibrahim sedia untuk berundur dan memberi laluan pada TS Khalid bertanding dilihat sebagai langkah yang 'very gentleman'. Walaubagaimanapun, tindakannya ini juga turut mencalar kredibilitinya sebagai seorang pemimpin yang dicanang sebagai seorang yang berprinsip dan reform. Penulis rasa, khidmat kepimpinan Zaid Ibrahim ini perlu juga, kerana setiap pemimpin amat diperlukan untuk berkhidmat pada parti, dan negara,bagi memcapai matlamat PR secara bersama.

Penulis membuat spekulasi,hanya 3 langkah kemungkinan Zaid Ibrahim selepas ini, yang pastinya memberi kesan besar:

1. Bertanding Naib Presiden, yang pastinya menganggu gugat undi dan sokongan buat calon sedia ada, Shamsul Iskandar dan Fuziah Salleh.

2. Bertanding Presiden Parti, bagi membuktikan beliau adalah lebih layak dari pencabar utamanya, Azmin Ali.

3. Menarik diri dari bertanding. Namun langkah ini dilihat amat berbahaya kerana setelah pelbagai janji ditabur sewaktu penamaan, apabila Zaid Ibrahim menarik diri, semua cabang yang mencalonkannya dan penyokongnya pastinya hampa, malah mungkin membencinya selepas ini. Andai ini langkah yang dipilih, maka Zaid Ibrahim seolah menggali lubang kubur karier politiknya sendiri!!

Ada rasionalnya juga tindakan Zaid ini. Penulis melihat, andai Zaid Ibrahim mahu meneruskannya niat untuk bertanding pun, sokongan padanya akan dilihat amat sukar untuk dicapai, kerana, calon lain iaitu Azmin Ali, Mustaffa Kamil Ayub dan TS Khalid sendiri pastiya akan sedia berpakat untuk menentangnya yang jelas adalah "orang baru" dalam parti, jika mahu dibandingkan dengan calon-calon lain. Kesetiaan pencabar-pencabarnya ini pada parti tentunya membuatkan mereka tidak rela membiarkan parti ini dipimpin oleh pemimpin baru sepertinya. Ini lah realistiknya tindakan Zaid.


Pada Zaid, kini masanya untuk menjawab kenyataan dan bukti-bukti berikut, anadi mahu terus 'hidup' bersama PKR:

1. Kenyataan yang mengaitkannya dengan sponsorship dari Daim dan Umno, untuknya bertanding pada Pemilihan kali ini.

2. Harta yang bernilai berbillion ringgit, yang didakwa dikumpul secara haram sewaktu beliau bersama UMNO dahulu.

3. Pakatannya bersama Jeffry Kitingan, Soh Chee Wen, atau Salehuddin Hashi yang dilihat sebagai langkah awal untuk menghancurkan Parti, kerana jelas ketahui, mereka ini (termasuk Zaid Ibrahim sendiri) tiada rekod perjuangan yang benar-benar meyakinkan, dan ini amat membimbangkan untuk membiarkan golongan seperti ini menerajui Parti.

Benar, Pemilihan kali ini adalah yang kali pertama secara pemilihan terbuka "1 Ahli 1 Undi". namun, adakah semua yang dipilih benar-benar layak untuk menerajui Parti? Pemimpin yang berpengalaman, bijak, berkepimpinan dan berkarisma adalah penting bagi menbawa hala tuju PKR bagi menghadapi cabaran politik yang mendatang. Usah lah semua mahu merebut jawatan. Di antara kita, memang layak menjadi pemimpin, ada sesetengah yang berkebolehan menjadi pekerja. rendah hati dan sedarlah kemampuan masing-masing.

Pandangan penulis, merujuk sehingga senario Pemilihan baru-baru ini, sama ada TS Khalid atau Azmin Ali, kedua-duanya cukup layak..jangan pula dibawa isu lama untuk melagakan TS Khalid dan Azmin Ali sudah lah..

Sumber di sini

Tiada ulasan:

Template by : realaduka .blogspot.com