Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Rabu, 6 Oktober 2010

BLOGGERS BERPERANG UNTUK NAIKKAN PEMIMPIN, TAPI TETAP PERTAHANKAN PARTI


Justify FullOleh: WFAUZDIN NS

AKU terbaca di dalam satu blog yang tidak menyokong YB Azmin sebagai Timbalan Presiden PKR tetapi teramat simpati dengan Dato Zaid yang kununnya teruk diserang oleh YB Azmin. Blog itu juga menyebut bahawa di dalam `Top Five' Blog PR, kesemuanya tidak menyokong YB Azmin. Aku tidak semak pun kebenaran dakwaan itu, tetapi jika benar tiada masalah pun kerana Blogger ada hak untuk menyokong sesiapa pun.

Sejak dari awal lagi aku mengaku bahawa aku sememangnya menyokong YB Azmin untuk dipilih sebagai Timbalan Presiden PKR dan jika beliau tewas juga, aku mengharapkan Sdr Mustafa Kamil menang di dalam pertandingan kali ini. Di dalam blog aku ini pun aku wujudkan Poll buat pengunjung bagi memilih siapakah yang mereka sokong, dan sehingga artikel ini ditulis nampaknya Dato Zaid masih unggul di depan. Aku tidak tergamak untuk mengubah atau meminda keputusan Poll semasa itu walaupun aku penyokong YB Azmin. Itu hak para pengunjung dan aku perlu jujur dengan mereka.

Apakah aku tidak suka atau anti Dato Zaid? Jawapannya tidak, cumanya aku tidak sokong beliau sebagai Timbalan Presiden PKR, itu saja. Tentang tulisan aku sebelum ini yang mengkritik Dato Zaid hanyalah apabila Dato Zaid juga mengkritik Ketua Umum, Presiden dan Timbalan Presiden PKR dengan kritikan yang pada aku tidak beradab. Apabila YB Azmin pula `menyerang' Dato Zaid, aku fikir memang wajar beliau berbuat demikian setelah Dato Zaid yang memulakan `game' ini. Dato Zaid gunakan media Utusan yang terkenal `anti PR' itu untuk berkempen, maka jangan salahkan YB Azmin gunakan Berita Harian pula. Namun begitu pada aku, sebaiknya kedua-dua media itu jangan dipedulikan langsung oleh mana-mana pemimpin PKR.

Sewaktu PRK Hulu Selangor, ketika itu PKR belum menetapkan calon mereka di situ, blog ini secara terbuka menyokong Us Dr Badrul Amin sebagai calon di Hulu Selangor. Namun, setelah diputuskan bahawa Dato Zaid sebagai calon, blog ini terus berperanan setakat mampu untuk memberikan sokongan padu kepada Dato Zaid. Segala fitnah dari Umno termasuk cerita-cerita peribadi dari blog-blog pro Umno tentang Dato Zaid sedaya upaya aku tentang melalui blog ini. Ini bererti aku bukan anti Dato Zaid, bahkan aku dari Kuantan datang ke Hulu Selangor untuk bersama rakan-rakan membantu kemenangan Dato Zaid di sana.

Pada pemilihan parti kali ini, tentulah aku punyai penilaian lain yang menyebabkan aku menyokong YB Azmin pula. Jika dahulu sokongan untuk parti, kali ini sokongan untuk pemimpin parti pula. Mengapa perlu ada serang menyerang? Mengapa dikatakan YB Azmin menyerang Dato Zaid? Ingin aku bertanya pula, adakah Dato Zaid tidak menyerang sedikit pun, sedangkan Ketua Umum, Presiden dan Timbalan Presiden pun diserang olehnya. Jika dikatakan serangan itu adalah satu kritikan kepada parti, maka adillah juga serangan YB Azmin juga dilihat satu kritikan. Apakah Dato Zaid tidak boleh dikritik sedangkan dalam masa yang sama beliau menggelar Timbalan Presiden PKR Dr Syed Hussin Ali sebagai `nyanyuk'?

Katakanlah Dato Zaid dinobatkan sebagai Timbalan Presiden PKR, maka aku pun terpaksa akur juga. Dan, jika beliau sudah menjadi Timbalan Presiden PKR dan ada pemimpin lain yang menggelarkannya sebagai `nyanyuk', aku rasa aku patut juga kritik pemimpin tidak beradab itu. Justeru itu, terpulanglah kepada sesiapa untuk menyokong sesiapa asalkan tetap menerima keputusan ahli.

Jika Poll di dalam blog ini memaparkan Dato Zaid unggul di atas, belum tentu Dato Zaid akan menang. Begitu juga walaupun berpuluh blog tidak menyokong YB Azmin, belum tentu YB Azmin tewas. Pembaca blog sekarang cerdik, mereka tidak terpengaruh dengan buah fikiran empunya blog. Jika blog anda menyokong Dato Zaid, jangan terasa hati blog lain menyokong YB Azmin./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Template by : realaduka .blogspot.com