Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Sabtu, 13 Jun 2009

IDEA PERPADUAN UMNO-PAS GAGASAN HJ HADI-SATU KEKALUTAN PEMIKIRAN


OLEH : JAMALUDIN MD.ISA (Penulis Bebas)

SUDAH jelas dan terserlah idea perpaduan UMNO-PAS yang dipertahankan Ustaz Hadi dan Nasharudin Mat Isa sudah menemui jalan keluar yang sukar. Semenjak gembar-gembur isu Muzakarah dan Muqabalah hinggalah sampai ke kerajaan Perpaduan. PAS dalaman mulai keliru dan terkeliru dengan hujah-hujah Presiden parti yang beria-ria mahu mencetuskan gagasan baru idealismenya ke arah pembantukan kerjaan perpaduan UMNO-PAS. Tafsiran mudah kerajaan Perpaduan PAS-UMNO yang bakal dibentuk nanti tentunya lebih kurang sama dengan kerajaan campuran UMNO-PAS yang dikenali Barisan Nasional(BN) yang dibentuk selepas pilihan raya 1969.

Saya sudah menjangka kemelut dan kekacauan akan berlaku dalam PAS, jika mana-mana pemimpinnya cuba mamainkan isu kerjasama dengan UMNO. Sejarah mencatatkan sesudah ini apabila tercetusnya isu-isu permufakatan UMNO-PAS, keuntungannya sentiasa memihak kepada UMNO. PAS sebaliknya terpaksa menempah kerugian.

Dalam isu kerajaan perpaduan yang cuba dibangkitkan oleh Presiden PAS baru-baru ini satu bokti lagi betapa organisasi dalaman PAS mula menempah permasalahan dalaman. Bersetuju dengan kenyataan Tuan Guru Hj Nik Aziz kerajaan perpaduan UMNO-PAS satu idea yang "KARUT". Cerita-cerita karut ini mula dibawa oleh Presiden dan Timbalan Presiden PAS. Sehingga kini ahli PAS dan para pemimpin tidak faham apa yang dimaksudkan sebagai kerajaan perpaduan itu.

Apa pun kesannya sudah calar dan luka mula berdarah dalam PAS. Selepas "Pasca Muktamar PAS ke 55" dan ekoran kegairahan HJ Hadi membangkitkan isu perpaduan UMNO-PAS, difahamkan ia banyak mencetuskan kontoversi dalam Pakatan Rakyat. Malah kacau bilau dan keraguan juga turut tergangu dalam rumah tangga PAS. Sekalipun tidak berlakunya perpecahan dalam PAS ekoran isu Hj Hadi itu tetapi, keraguan dan reputasi Presiden PAS mulai dipertikaikan oleh banyak kalangan dalam parti sejak Ustaz Hadi membangkitkan isu kerajaan perpaduan UMNo-PAS. Kemuncaknya sudah tercetus pertentangan kelompok yang dikatakan kumpulan ulama konservatif mempertahankan kerajaan perpaduan UMNO-PAS dengan kelompok muda profesional yang disifatkan lebih pro kepada Anwar Ibrahim(erdogon) mahu meneruskan servival politik bersama Pakatan Rakyat bagi mengambil alih pemerintahan dan bukannya menjalin kerjasama dan kerajaan perpaduan UMNO-PAS.

Hakikat disebaliknya isu kerajaan parpaduan yang ditimbulkan oleh Ustaz Hadi lebih banyak rugi daripada menguntungkan PAS. Pertama hikmah dan kebijaksaaan exsprimen politik baru Hj Hadi membangkitkan lebih banyak rasa tidak puas hati di kalangan ahli dan pemimpin PAS dalam semua peringkat. Dari segi isu PAS memberikan kemenangan terlalu mudah kepada UMNO, keleliruan dan hakisan keyakinan dan kepercayaan kental di kalangan parti Pakatan Rakyat mulai saling ragu meragui. Dan lojik yang selalu dipergunakan UMNO, jika mereka kuat pasti tidak akan melayani isu yang dilontarkan Hj Hadi itu. Di sinilah lemahnya perkiraan politik Hj Hadi dan Nashardin Mat Isa.

Sudah pasti PAS terpaksa megambil masa yang lebih banyak dan lama untuk memulihkan semula kredibiliti yang tercalar ekoran daripada kekacuaan pemikiran Ustaz Hadi. Yang untungnya UMNO yang sedang dilanda kemelut mulai kondusif dengan isu perpaduan itu. Sekali lagi PAS di bawah teraju Hj Hadi hampir-hampir masuk ke perangkap UMNO yang sengaja dicipta dan dicari sendiri oleh Hj Hadi. Dan selepas ini apa lagi isu karut yang merugikan PAS bakal dilontarkan lagi oleh Ustaz Hadi.

1 ulasan:

Lebai Mangkuk berkata...

PAKATAN RAKYAT sebenar nya tidak pernah ujud. Perkataan 'keji' ini cuma di sebut apabila menghadapi PRU atau PRK sahaja. Tiada lambang parti Pakatan Rakyat yang sah pernah kita lihat. Kerana ianya tidak pernah ujud.

Perkatan Pakatan Rakyat cuma di ujudkan untuk membantu dan menguatkan parti pembangkan melawan parti BN yang memerintah negara. Keujudan perkatan Pakatan Rakyat ini hanya menguntungkan parti DAP dan PKR.

PAS cuma dapat untung segantang, tetapi DAP dan PKR mendapat untung se guni.

Photobucket
Template by : realaduka .blogspot.com