Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Rabu, 13 Januari 2010

Polifiksyen : Final Countdown

Jan 13th, 2010 | By Admin | Category: Mat Saman Kati, utama

“Lagu ni la..Mat” Anwar mula lembik tengkok. “Apa yang hang buat…dah cukup baguih. Tapi ada lagi yang lebih besaq kita kena buat.”

“Apa dia?” aku tanya.

“Kalau pilihanraya boleh menjatuhkan kerajaan yang ada…dah lama diharamkan.” Ewah…ewah!!! Anwar berpuisi macam Hishamudin Rais.

“Betui!!! Hang tengok apa jadi kat Perak? Sampai la ni…keputusan sapa Menteri Besaq depa tangguh. Bila kena kat depa di Kedah…jugak depa tangguh. Hang tau apa perancangan depa?” Anwar tanya aku.

“Mana aku tau? Sapa pun tak mau cerita.”

“Yang ni la aku nak cerita…BN akan menjadi lebih rakus. Depa akan menggunakan sepenuhnya pasukan Polis. Depa akan menggunakan sepenuhnya penguasaan depa keatas mahkamah.

Hang tengok sendiri. Bila kita nak berdemo…Polis boleh berpakat dengan mahkamah untuk mengeluarkan perintah jangan berdemo. Kalau hang tak tau…pi tanya Nizar. Dia boleh cerita semua apa yang berlaku di Perak…tentang macam mana polis dipergunakan.

Hang nak tau lagi…pi tanya Sivakumar. Dia boleh cerita tentang macam mana polis dipergunakan untuk mengheret dia keluar dari kerusi Speaker.

Bala…hilang. Raja Petra…hilang. Emak saudara Rosmah sendiri kena bunuh laki bini….tapi bila kita cuba interview saudara dia…polis pi tangkap orang yang nak interview. Apa nak jadi kat kita?

Kalau kita nak berdemo…polis siap dengan FRU…dengan gas pemedih mata. Tak cukup dengan tu, depa minta perintah mahkamah. Tapi bila depa nak berdemo…polis siap jaga depa. Tak ada FRU.

Ini yang patut kita tumpukan. Hang dok sebok kira berapa undi kita…berapa undi depa. Hang ingat depa peduli semua tu? Walaupun majoriti rakyat menyokong kita…tapi kalau depa kalah…depa akan gunakan segala yang ada untuk mengalahkan kita.” panjang ceramah Anwar.

“Habih…aku nak buat apa?” aku tanya.

“UREKA kan ada? Didik masyarakat kita tentang keluhuran undang-undang. Bagi tau kat rakyat tentang bagaimana BN menyalahgunakan undang-undang. Cerita kat rakyat tentang salahlaku BN yang mempergunakan polis dan mahkamah untu merampas hak rakyat. Tak dak guna rakyat keluar mengundi…kalau BN boleh merampas kembali hak rakyat dengan menggunakan polis dan mahkamah.” kata Anwar.

“Ini bukan ka kerja Lateefa Koya? Kalau kat Perak…pasai apa tak mau suruh Ustaz Zul buat?”

“Kalau semua orang cakap lagu tu..apa pun tak jadi la.” kata Anwar. “Hang deal dengan AIC, buat siri penerangan disemua tempat. Penang buat hari Jumaat. Hang buat hari Sabtu..amacam?” Anwar tanya aku.

“Malam minggu susah sikit…orang pi pasar malam. Nak cari penceramah pun susah…semua orang dok buat ceramah malam minggu.” aku bagi alasan. Leceh la nak buat ceramah. Lagi pun…aku tak minat dengan ceramah satu hala. Kalau nak buat..kena buat cara forum ka…dialog ka…baru syok sikit.

“Kalau macam tu…hang buat forum..kalau tak suka buat ceramah.” kata Anwar. Perrrghh!! Lari kot mana pun..ada saja cara dia suruh kita buat kerja.

“Nak panggil sapa?” aku tanya.

“Panggil Nizar dengan Cikgu Azmi, dari TERAS.” kata Anwar.

“Aku tak dak nombor telefon depa.” Aku cuba lari lagi.

“Tak pa…aku call depa.” kata Anwar lagi. Mati la aku.

Dua kali call…Anwar terus dapat cakap dengan Nizar dan Cikgu Azmi. “OK Mat…depa setuju. Kita gempur dan gegar Negeri Perak dari sekarang!!!!” semangat sungguh Anwar menyuruh aku.

Cuma aku yang kurang semangat. Nak buat majlis macam ni…dua tiga ratus habih jugak.

“Ada lagi satu problem, Bos.” aku kata. “Fulus yilekkk!!”

“Tu la hangpa…nak buat sesuatu…semua ingat pasai duit.”

Yang ni aku tau dah perangai Anwar. Bila tiba tang kerja…dia boleh bagi tau semua. Bila tiba tang duit…dia suruh kita cari sendiri.

“Hang buat saja dulu…insyaalah…duit akan datang dari langit.” kata Anwar.

OK la….kalau sesak…aku cari Saifudin. Tak kan dah jadi Setiausaha Agung tak boleh nak huloq dua tiga ratus kot?

“Settle?” Anwar tanya.

“Settle.” aku jawab.

“OK…Penang buat hari Jumaat, Johor buat hari Sabtu, Perak buat hari Ahad. settle?” Anwar mahukan kepastian.

“Olrite!!” aku kata.Tapi dalam hati masih berkata. “Ini satu bala. Nak sorok macam Najib sorok Bala, tak mampu.

Handphone aku berbunyi lagi. Nombor baru…aku tak save dalam handphone aku lagi.

“Weii…Amat aaa!!”

Sapa pulak cakap macam tu? “Hello…nak cakap dengan sapa?” aku tanya.

“Amat aaaa….wa Ah Hock la. Itu hali kita sembang dekat Tualang Sekah.” dia bagi tau.

“Ooohh..apa macam apek?” aku tanya.

“Itu hali aaa…itu Nizar punya keleta accident, sudah repair ka?” dia tanya.

“Wa tak tau ooo…itu insurans punya kerja la. Apa pasai lu tanya?”

“Lu kasi tau sama itu Nizar aaa…kalau dia mau juai dia punya kereta, wa mau beli ooo.”

“Itu hali lu cakap…dia punya keleta manyak sui.”

“he..he..he.” Apek tu gelak saja. ” Itu keleta aaa…sepuluh kali accident pun talak apa punya.”

“Apa pasai?”

“Lu tengok Toto sepuluh bulan satu. Nanti balik aaa..lu singgah Tualang Sekah. Wa mau belanja sama lu.” kata Apek tu. Aku cek Sports Toto.

Fuiyo!!!

toto

“Bos.” aku cakap kat Anwar. “mintak apek ni sponsor Forum tu boleh tak?” aku tanya.

“Hang teruk sampai lagu tu ka?” tanya Anwar. “Din…huloq kat dua tiga ratus.” Anwar mintak Saifudin sponsor.

Legaaa!!!!

Tiada ulasan:

Photobucket
Template by : realaduka .blogspot.com