Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Ahad, 31 Mei 2009

Dr Mansor Menang Besar, Semua Calon Bebas Hilang Deposit, UMNO Terlopong


Sepertimana yang GB ramalkan sebelum ini, calon Parti Keadilan Rakyat, Dr Mansor Othman MENANG BESAR di dalam pilihanraya kecil DUN Penanti yang baru saja selesai.

Calon PKR, Mansor Othman memenangi pilihanraya kecil DUN Penanti dengan memperolehi 6,052 undi. Beliau menang dengan majoriti 5,558 undi.

Manakala tiga calon bebas - Aminah Abdullah mendapat 392 undi, Khan Ari (494) dan Kamarul Ramizu Idris (56). Kesemua mereka hilang wang deposit RM5,000.

Jika diukur dengan undi yang diperolehi oleh BN pada PRU12 yang lalu, Datuk Abd Jalil Abd Majid yang memperolehi 5,127 undi, maka Dr Mansor telah pun menang juga dengan kelebihan majoriti hampir 1000 undi.

Kemenangan dengan majoriti yang lebih besar diperolehi oleh Dr.Mansor juga akibat kebodohan dan kebebalan UMNO yang takut dan kecut untuk menghadapi pilihanraya tersebut ditambahi pula dengan seruan pemboikotan pilihanraya berkenaan oleh pemimpin UMNO.

Akhbar media arus perdana pula termasuk MSTAR heboh memperkatakan dan memfokuskan tentang jumlah pengundi yang hanya 46% undi, dikatakan yang paling rendah di Semenanjung, tetapi tidak sedikit pun menyebut mengenai hasutan beberapa pemimpin UMNO yang telah mengeluarkan kenyataan-kenyateraan berbau hasutan yang mengajak rakyat Penanti untuk tidak keluar mengundi.

Kemenangan Pakatan Rakyat dilihat sebagai satu lagi referendum kepada pemimpin UMNO BN supaya segera menghentikan segala tindak-tanduk memperkudakan jentera-jentera kerajaan seperti SPR, SPRM, Polis, instisutsi kehakiman dan seumpamanya untuk kepentingan mereka.

Sumber Greeboc

Sidang live Dari Penanti

Sabtu, 30 Mei 2009

Penanti: PKR lawan SPR

Tiga hari lalu…YB Zuraidah diperintahkan hadir ke Balai polis untuk diambil kenyataan berikutan ceramah yang didakwa mengandungi hasutan. Semalam…Chegu Bard pula dihadiahkan waran tangkap. Hari ini..Lim Kit Siang pula menerima surat jemputan ke Balai Polis.

Sepanjang tempoh kempen..PKR berhadapan dengan polis. Bermacam-macam peraturan baru dikeluarkan untuk menghalang penceramah dari berceramah.

Peneceramah tak boleh cakap pasal Altantuya…tak boleh sentuh pasal Sidang DUN Perak..tak boleh pasang video…pembesar suara mesti tak boleh didengari diluar kawasan ceramah…semua kawasan ceramah mesti cerah…SB mesti dibenarkan mengambil gambar dan video….macam-macam peraturan baru yang tak masuk akal.

Tetapi Umno bolrh berceramah walaupun depa tak bertanding. Umno boleh pasang bendera walaupun depa tak ada calon. Tak ada peraturan dan undang-undang terhadap umno…tapi macam-macam peraturan dikenakan kepada PKR.

Sepanjang tempoh kempen..PKR berhadapan dengan kerenah polis.

Hari ini hari terakhir tempoh kempen. Dan PKR terpaksa pula berhadapan dengan kerenah SPR. Macam-macam peraturan baru dikenakan.

Dalam mesyuarat diantara PKR dengan SPR diPutrajaya..SPR telah memperkenalkan beberapa syarat baru.

Mula-mula mereka bercadang untuk menghapuskan pondok panas. Kononya untuk mengelak pertembungan diantara penyokong PKR dengan Umno. Tup-tup Umno tak bertanding dan depa tak ada alasan lagi. Lalu dibenarkan pondok panas dibina.

Hari ini..semua pondok panas telah dinaikkan…tup-tup SPR buat arahan baru melalui telefon….pondok panas mesti bersaiz 8 kaki X 8 kaki! Gila ka? Kat mana nak cari khemah saiz tu dalam masa sehari? Pasai apa tak mau cakap dari awal? Pasai apa esok nak mengundi…dan selepas semua khemah yang bersaiz 20 X 20 kaki dinaikkan…baru SPR mengeluarkan arahan baru?

Dan mengapa arahan-arahan ini datang terus dari Putrajaya..manakala Pengarah Pilihanraya PRK Penanti sendiri tak tau?

Dalam mesyuarat tersebut juga..SPR menetapkan semua parti yang bertanding hanya dibenarkan menggunakan 100 buah kereta untuk mengangkut pengundi. PKR 100..Kak Min 100..Ramizu 100…Ari 100. Tu pun dah dipersetujui.

Tup-tup…SPR kata semua kereta yang mengangkut pengundi tak boleh bubuh lambang parti tapi mesti menggunakan sticker yang dikeluarkan oleh SPR. Mana-mana kenderaan yang tidak mempunyai sticker SPR boleh ditahan oleh polis …sebab boleh didakwa jadi teksi sapu. Ok la…yang tu pun boleh dipersetujui.

Tup-tup sampai hari ni tak ada sticker…dan bila SPR dihubungi..sticker belum siap! Esok macam mana?

Nak bubuh lambang parti tak boleh…sticker tak siap. Macam mana nak tau kereta mana yang nak bawa pengundi? Tak gila ka? Tapi itu lah SPR.

Sekejap tadi…PKR diberitahu arahan untuk memasang sticker ditarik balik…tapi bila ditanya sama ada boleh atau tidak memasang lambang parti…Pengarah Pilihanraya PRK Penanti tak boleh jawab. Kena tanya Putrajaya. Macam ni punya Suruhanjaya Pilihanraya pun ada ka?

Mengikut Akta Pilihanraya..pada hari mengundi…semua kenderaan berat termasuk bas dilarang memasuki daerah mengundi. Tapi esok Umno akan menyediakan bas-bas untuk mengangkut pengundi-pengundi Penanti keluar makan angin. Boleh pulak? Bila dilaporkan kepada SPR…depa kata itu bukan tugas depa!

Pilihanraya Kecil Penanti bukan lagi pertarungan diantara PKR dengan calon-calon bebas…tapi dengan Umno yang menggunakan polis dan SPR sebagai proxy.

Untuk PKR…bermacam-macam peraturan dikenakan…tapi untuk Umno…buat lah apa pun..tak salah.

umno-penerangan-1

umno-penerangan-2

Umno boleh buat ceramah..gantung bendera..sapa pun tak kacau. Malah diberi permit pulak.

ini lah taktik dan pembohongan Umno dan Barisan Nasional. Satu Malaysia dah tau.
Sumber SMK

5,000 ahli Umno tidak mengundi

Penanti: 5,000 ahli Umno tidak mengundi

Muda Mohd Noor

Kira-kira 5,000 ahli Umno tidak akan keluar mengundi dalam pilihanraya kecil Penanti esok kerana calon BN tidak bertanding, kata Timbalan Pengerusi Umno Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman.

"Jika mereka keluar (mengundi), ia seolah-olah mengkhianati parti," katanya ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

"Datuk dan nenek mereka adalah pengundi BN, jadi mereka setia kepada parti," katanya lagi.

Di samping itu, katanya, tindakan tidak keluar mengundi itu boleh mengurangkan rasa sombong PKR yang didakwanya mengambil mudah terhadap pengundi.

BN memutuskan tidak meletakkan calonnya bertanding dalam pilihanraya kecil tersebut atas alasan kekosongan kerusi tersebut adalah usaha PKR untuk menyelesaikan masalah dalamannya.

BN juga mendakwa pilihanraya kecil ini satu permainan politik pembangkang.

Kerusi DUN Penanti kosong berikutan peletakan jawatan penyandangnya yang juga bekas timbalan ketua menteri 1, Mohammad Fairus Khairuddin.

Empat calon yang bertanding ialah Timbalan Pengerusi Perhubungan PKR Pulau Pinang, Mansor Othman; 59; dan tiga calon bebas - bekas ketua wanita PKR, Pulau Pinang, Aminah Abdullah, 56; bekas ketua Pemuda Gerakan Cawangan Telok Wang, Penanti, Nai Khan Ari a/l Nai Keow, 41 dan pakar motivasi Kamarul Ramizu Idris, 42.

Terdapat seramai 15,384 pengundi di DUN Penandi di mana 72.6 peratus daripadanya adalah Melayu, 24.2 peratus Cina, 2.4 peratus India dan 0.7 peratus kaum lain.

Zainal Abidin juga menafikan dakwaan pihak tertentu bahawa pihaknya merancang membawa ahli Umno Penanti melawat Padang Besar, Thailand supaya mereka tidak mengundi Ahad ini.

Katanya, Umno bahagian Permatang Pauh tidak pernah menempah bas untuk tujuan tersebut.

"Khabar angin yang sedang disebarkan mengenai perkara itu adalah sengaja untuk memburuk-burukkan imej Umno.

15 majlis kenduri

"Kalau tidak percaya, lihatlah pada hari mengundi adakah bas yang buat rombongan.

"Tetapi saya tahu ada 15 majlis kenduri di Penanti, Ahad ini. Jangan kata, kenduri itu ditaja oleh Umno," katanya.

Zainal Abidin (foto) berkata, beberapa blog telah menyiarkan laporan tersebut sejak beberapa hari lalu.

Menurutnya, beliau memberi jaminan Umno tidak akan mengadakan rombongan pada hari mengundi Ahad ini.

"Kalau ada satu atau dua bas, itu bukan Umno yang taja, mereka dah buat rancangan awal sempena musim cuti sekolah," katanya.

Zainal berkata, ahli Umno tidak keluar mengundi kerana calon BN tidak bertanding di Penanti.

Katanya, tindakan Mohammad Fairuz mengosongkan kerusi Penanti menyebabkan pengundi di kawasan berkenaan terpaksa mengundi tiga kali dalam tempoh 15 bulan.

Kali pertama, katanya ialah pilihanraya umum lalu, diikuti peletakan jawatan Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail dan kini peletakan jawatan Mohd fairuz.

Sumber Di Sini

Satu Lagi Projek Kerajaan UMNO BN Membalun Harta Rakyat

Laporan audit Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) akan didedahkan kepada umum hari ini.

Pengerusi Lembaga Pelabuhan Klang (LPK), Lee Hwa Beng mengesahkan bahawa beliau akan mengumumkannya dalam satu sidang akhbar hari ini..

Dalam emelnya kepada media, beliau berkata, sidang akhbar tersebut akan diadakan di LPK pada jam 3.30 petang ini.

Sementara itu, Menteri Pengangkutan, Ong Tee Keat berkata beliau akhirnya telah mendapatkan lampu hijau Kabinet untuk mendedahkan keseluruhan laporan tersebut.

BENDANYA PKFZ INI:

Pertama: Seperti biasa rampas tanah orang kampong.

Satu kompeni beli paksa tanah rakyat 3 ringgit untuk satu kaki persegi.

Lepas itu tanah yang sama di jual kembali kepada Port Kelang Authority dengan harga 25 ringgit untuk satu kaki persegi.

Mangkuk hayun penyamun ni dah rembat 22 ringgit setiap kaki persegi.

Luas tanah ialah 405 hektar.

Port Kelang Authority itu ialah duit rakyat.

Kelentong nak buat gudang, nak buat bangunan pejabat, nak buat hotel bertaraf 4 bintang.

Mulanya belanja dicadangkan RM 2.5 bilion. Songlap punya songlap sudah jadi RM.4.6 bilion.

SOALAN :

1 – Siapa lanun-lanun pelabuhan Klang ini ?
2 – Macam mana projek tipu rakyat ini di luluskan?
3 – Gedebe politik mana yang cekup duit ini?

APA YANG AKAN TERJADI?

Taraaaaaaaaaaak kes…. kah kah kah. Semua tutup kes. Tidak di temui apa-apa bahan bukti kerana semua duit telah licin. Kah kah kah.

SATU LAGI PROJEK MEMBALUN HARTA RAKYAT -edyesdotcom

Sumber Di sini

Saya akan dedahkan segala kebenaran berhubung episod mata lebam – bekas Ketua Siasatan Jenayah KL

M

at Zain Dakwa Konspirasi Terhadap Beliau, Akan Dedah Kebenaran Berhubung Kes Mata Lebam Anwar

Datuk Mat Zain Ibrahim, pegawai polis yang menyiasat insiden mata lebam Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998, mendakwa menjadi mangsa konspirasi peringkat tertinggi yang menggunakan notis bankrap untuk memusnahkan kredibilitinya sebulan sebelum bermulanya perbicaraan kes liwat bekas Timbalan Perdana Menteri itu yang bermula dari 1 hingga 24 Julai depan.

Bernama melaporkan Rabu lalu bahawa Mat Zain telah diisytiharkan bankrap pada 21 April 2009 kerana gagal melangsaikan pinjaman berjumlah RM250,000 dan notos mengenainya telah diserahkan kepada beliau 26 Mei lalu. Berita mengenainya telah disiarkan oleh beberapa penerbitan tempatan termasuk The Malaysian Insider yang melanggan perkhidmatan Bernama.

“Saya menyatakan dengan penuh keyakinan bahawa terdapat pengaruh-pengaruh yang amat berkuasa yang mahukan perkara ini berlaku. Ini kerana mereka mahu memusnahkan kredibiliti saya dan/atau melumpuhkan keupayaan saya untuk memberi keterangan terhadap Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan yang didakwa memalsukan bukti berhubung kes mata lebam 1998 yang melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim,” kata Mat Zain dalam satu kenyataan beliau.

Mat Zain yang bersara awal pada 2001 sebagai Ketua Siasatan Jenayah Kuala Lumpur berkata beliau percaya notis bankrap yang diterimanya ada hubungkait dengan rayuan yang dibuatnya kepada Lembaga Penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk membersihkan namanya selepas SPRM memutuskan hanya Gani dan Musa didapati tidak terlibat dalam tuduhan kesalahan jenayah berhubung isu memalsukan bukti dalam siasatan kes mata lebam yang dibawa oleh Datuk Seri Anwar.

“Saya mempunyai alsan untuk mempercayai bahawa pihak pendakwa menjangka Anwar akan menimbulkan isu pemalsuan bukti dalam kes mata lebam tersebut pada satu ketika dalam perbicaraannya kelak. Keterangan saya saya akan amat penting ketika itu. Opsyen yang ada pada mereka adalah untuk menjahanamkan kredibiliti saya.

“Walaupun kenyataan ini akan menyebabkan sedikit keresahan kepada saya dan keluarga saya namun saya menganggapnya sebagai satu rahmat dan ia hanya akan menguatkan lagi iltizam saya untuk mendedahkan segala kebenaran berhubung episod mata lebam ini.

“Percayalah, ini bukanlah satu-satunya kes di mana kedua-dua individu ini mempunyai peranan campur tangan. Terdapat banyak lagi kes yang sama tahap sensasinya. Kebenaran akhirnya akan timbul,” kata Mat Zain.

Beliau mendakwa telah menyiasat kes mata lebam tersebut tanpa ragu atau takut dan kenyataan beliau telah dicatatkan sebanyak lima kali oleh agensi terdahulu daripada SPRM, Badan Pencegah Rasuah (BPR) apabila Anwar membuat laporan pada 1 Julai 2008 bahawa Gani, Musa dan Dr Abdul Rahman Yusof telah memalsukan laporan perubatan berhubung kes tersebut.

Walau bagaimanapun Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan mengumumkan pada 3 Mach bahawa tiga orang ahli panel bebas yang diketuai oleh Peguamcara Negara telah meneliti kertas siasatan dan mendapati Gani dan Musa tidak terlibat dalam apa-apa kesalahan berhubung kes tersebut, lantas menyebabkan Mat Zain membuat rayuan terhadap keputusan panel itu.

“Saya bagaimanapun mempunyai alasan kukuh bahawa Perdana Menteri tidak diberi keterangan yang sebenarnya dan juga keseluruhan fakta mengenai isu ini. Sekiranya kebenaran didedahkan saya percaya Perdana Menteri akan bertindak dengan sewajarnya,” kata Mat Zain lagi.

Mat Zain berkata beliau telah mengarahkan peguamnya untuk meneliti isu bankrap tersebut kerana beliau mendakwa tidak pernah menerima sebarang notis bagi mendengar saman yang difail pada 10 Ogos 2004 terhadap beliau oleh ahli perniagaan, Yap Thoong Choan, 72, dari Damansara Heights yang sepatutnya didengar di Mahkamah seksyen Bandar Baru Bangi bagi menuntut baki sebanyak RM250,000 daripada jumlah pinjaman yang gagal dilangsaikan.

Ahli perniagaan tersebut dalam kenyataannya berkata Mat Zain, 60, telah mengambil pinjaman berjumlah RM500,000 melalui perjanjian yang ditandatangani pada 22 Februari 2002 dan dipersetujui dalam perjanjian tersebut untuk membayar balik kesemua hutang pada atau sebelum 21 Ogos 2002.

Yap berkata setakat ini Mat Zain hanya membayar sebanyak RM250,000 daripada pinjaman tersebut. Surat tuntutan bagi baki RM250,000 bertarikh 14 Julai 2004 telah dihantar kepada Mat Zain tetapi gagal menjelaskan baki hutang tersebut.

Mahkamah Tinggi Shah Alam 21 April lalu mengeluarkan notis bankrap terhadap Mat Zain mengarahkan beliau membayar RM250,000 berserta bunga dan kos berjumlah RM288,824.92.

Sumber Di Sini

Pengerusi SPR


Pengerusi SPR Makan Gaji Buta

Setelah Barisan kalah di kesemua empat pilihan kecil di Semenanjung Malaysia membabitkan tiga kawasan Parlimen dan satu kawasan Dewan Undangan Negeri, terbit daripada mulut Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Abdul Aziz Yusof harapan beliau agar tidak ada lagi wakil rakyat yang meninggal dunia selepas ini.

Kenyataan yang agak mengejutkan, lucu dan cetek ini besar kemungkinan lahir daripada perasaan ikhlas beliau yang tidak mahu melihat bosnya iaitu Umno dan BN terus dirundung malang demi malang di peti undi rakyat.

Ramai pihak yang mengutuk kenyataan bodoh bekas Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri itu yang dilihat tidak secucuk dengan tahap ilmu pengetahuan beliau yang tinggi dalam selok belok pentadbiran negera dan pengalaman lama sebagai bekas pegawai tinggi kerajaan berstatus gaji JUSA.

Namun Abdul Aziz dilantik ke jawatan pengerusi SPR oleh kerajaan BN dan kesetiaan beliau sudah tentunya kepada tangan yang menyuap rezeki kepada beliau walaupun sebagai badan yang ditubuhkan di bawah akta lulusan Parlimen ia sepatutnya bebas dan mengamalkan prinsip adil dan telus dalam setiap aspek pengurusan pilihan raya di negera ini, termasuklah pengerusinya sendiri.

Bagi orang yang berpegang kepada nilai-nilai beragama sudah tentu apa yang dicakap oleh Abdul Aziz semalam ketika memgumumkan tarikh penamaan calon dan hari pembuangan undi bagi DUN Manek Urai adalah bercanggah dengan konsep ketentuan qada dan qadar.

Bagi orang politik pula kenyataan beliau itu berbaur politiklah dan mencerminkan ketakutan yang menyelubungi BN yang takut kalah untuk sekian kalinya pada pilihan raya yang mendatang di Penanti dan yang menunggu di Manek Urai.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad berkata sepatutnya pengerusi SPR itu harus menakutkan sikap ceria dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan pilihan raya dan bukannya makan gaji buta.

“Orang kata tugas pengerusi SPR makan gaji buta selama lima tahun kerana pilihan raya umum diadakan lima tahun sekali. Jadi alam tempoh itu beliau bleh dikatakan tidak buat apa-apa.

“Bila sudah tidak ada banyak kerja dan bila ada sahaja pilihan raya kecilh-olah dia hendak lari dari tugas,” kata Khalid semasa rakaman rancangan Kanta Media oleh Tv Antara di Shah Alam semalam.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Keadilan Rakyat, Badrul Hisham Shahrin pada rancangan yang sama juga berkata BN kini amat takut berhadapan dengan pilihan raya kecil Manek Urai JUlai nanti atau mana-mana pilihan raya kerana mereka sedar rakyat sudah bulat menolak BN.

“Itu sebabnya kita mendengar kenyataan-kenyataan tidak cerdik daripada pengerusi SPR kerana itulah realiti. SPR sudah tidak sanggup menguruskan pilihan raya yang mereka tahu Umno dan BN akan kalah teruk walau apa pun kekangan dan peraturan tidak munasabah yang diada-adakan setiap kali diadakan pilihan raya.

“Nasihat saya untuk SPR ialah apa pun taktik yang digunakan untuk menghalang kemaraan rakyat untuk menumbang pemerintahan zalim BN ia tetap akan berlaku dan SPR tidak mampu menghalang kuasa rakyat,” kata Badrul Hisham atau Chegu Bard lagi.

Sumber Di Sini

Jumaat, 29 Mei 2009

PKR bantah Umno ceramah di Penanti


Oleh Mohd Ali Hashim

P

ULAU PINANG, 29 Mei: Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pusat, Faris Musa mengecam tindakan Barisan Nasional(BN)terutamanya Umno yang cuba mengganggu proses pilihan raya kecil(PRK) di N.12 Dewan Undangan Negeri (Dun) Penanti dengan menganjurkan beberapa siri ceramah dalam Dun Penanti.

Menurut beliau lagi tindakan Umno bahagian Permatang Pauh menganjurkan tiga siri ceramah yang dikenali sebagai majlis penerangan 'Kenapa BN tidak bertanding'itu adalah satu pencerobohan hak dan mencemarkan ketetapan yang telah ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan raya Malaysia (SPR) yang tidak membenarkan mana-mana parti yang tidak bertanding untuk mengambil bahagian dalam apa jua siri ceramah termasuklah memasang bendera parti.

Baru-baru ini bendera parti DAP telah diturunkan oleh SPR di Dun Penanti kerana didapati parti tersebut tidak bertanding dalam PRK tersebut.

Namun begitu siri ceramah yang dianjurkan oleh Umno ini menonjolkan exco pemuda Umno Malaysia, Lokman Noor Adam, Ustaz Kamal Saidin dan Haji Abdullah Bahari sebagai penceramah bertempat di Dewan Umno bahagian Permatang Pauh, Sg. Semambu, Dewan Kuala Mengkuang dan Dewan Guar Perahu, Penanti.

Faris bersama-sama dengan Ketua Penerangan AMK Permatang Pauh, Mohd Syukri Hamid telah membuat laporan polis di Balai Polis Kubang Semang, Penanti terhadap Umno bahagian Permatang Pauh.

Umno didakwa melanggar peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan oleh SPR kerana mengadakan ceramah politik dalam Dun Penanti sedangkan BN tidak bertanding dalam PRK kali ini. "Kita berharap SPR telus dalam perkara ini apabila jelas memperlihatkan bahawa BN dan Umno telah melanggar undang-undang dan peraturan yang telah ditetapkan.Kita ingin melihat mereka menguatkuasakan undang-undang yang telah ditetapkan," katanya.

Sebelum ini Umno juga didakwa menganjurkan lawatan ke Wang Kelian kepada pengundi dalam Dun Penanti secara percuma pada hari pengundian yang akan berlangsung pada 31 Mei ini.
Mereka yang turut serta juga difahamkan akan ditanggung kos pengangkutan dan perbelanjaan sepanjang perjalanan pada hari tersebut.

Sumber Di sini

Khamis, 28 Mei 2009

PENGHAKIMAN MAHKAMAH RAYUAN-PANDANGAN PAKAR PERUNDANGAN PERLEMBAGAAN

Asalamualaikum semua,

Saya salinkan disini untuk tatapan (maaf hanya bahasa Inggeris), pandangan dan pendirian bekas hakim mahkamah rayuan NH Chan mengenai penghakiman hakim-hakim mahkamah rayuan (lima minit berlisan) pada 22 mei 2009 jam 3.45 petang.

Saya telah cadangkan beberap peguam untuk mengalihbahasakan kedalam BM supaya ramai lagi bolih mendapat munafaat dari pendirian tersebut. Salam maju jaya.


Do take the trouble to understand before you find fault with the judges of the Court of Appeal — NH Chan
(Sila fahami sungguh-sungguh situasi sebenar sebelum mencari kesilapan hakim-hakim Mahkamah Rayuan)

MAY 26 — Before you go about judging the judges of the Court of Appeal on their five minute oral decision, which they handed down on Friday, May 22, 2009, please bear in mind the wise words of the most liberal of American judges, judge Learned Hand who once wrote — The Spirit of Liberty, p 110:
… while it is proper that the people should find fault when the judges fail, it is only reasonable that they should recognise the difficulties … Let them be severely brought to book, when they go wrong, but by those who will take the trouble to understand.
I shall now try to help you take the trouble to understand the oral findings of the Court of Appeal. First of all we will look at what the New Straits Times, Saturday, May 23, 2009 has to say:
PUTRAJAYA. … In allowing the appeal by Datuk Seri Zambry Abdul Kadir that he was constitutionally appointed as Mentri besar by the sultan on Feb 6, Court of Appeal judge Datuk Md Raus Sharif said there was no clear provision in the state Constitution that a vote of no confidence against Nizar must be taken in the assembly.
Raus, who sat with Datuk Zainun Ali and Datuk Ahmad Maarop to hear submissions on Thursday, said Nizar had on February 4 made a request to the sultan to dissolve the assembly under Article 16 (6) because he no longer enjoyed the support of the majority assemblymen.
He said Nizar had no choice but to resign once the ruler declined to dissolve the assembly.
“There is no mandatory or express requirement in the Perak Constitution for a vote of no confidence to be taken in the legislative assembly,” Raus said in a five-minute oral ruling before a packed court room.
That was all. That is the gravamen of the five minute decision. What the Court of Appeal has said above as reported in the New Straits Times had also been said by Mr Justice Abdul Aziz in the High Court in his well considered judgment - 78 pages on A4 paper. This is what the High Court judge said, at p 30:
It is not in dispute that His Royal Highness had exercised the royal prerogative in this case pursuant to Article XVI (2) (a) and (6) of the Perak State Constitution. However the applicant [Nizar] is not asking the Court to review His Royal Highness' prerogative to appoint the respondent [Zambry] as MB Perak or His Royal Highness’ prerogative to withhold consent to dissolve the State Legislative Assembly. The applicant concedes that the two royal prerogatives are not subject to review and non justiciable. That is the reason, the applicant [Nizar] said, His Royal Highness was not made a party to the present disputes.
And at pp 36, 37 Abdul Aziz J also said:
Under Article XVI(2) of the Perak’s State Constitution His Royal Highness shall appoint as Mentri Besar a member of the State Legislative Assembly who in His Royal Highness’ judgment is likely to command the confidence of the majority of the members of the State Legislative Assembly. …
I never had any doubt that the exercise of the royal prerogative to appoint a Mentri Besar pursuant to Article XVI(2) Perak’s State Constitution is solely based on personal judgment of His Royal Highness and that His Royal Highness may resort to any means in order to satisfy himself and accordingly to form his judgment as to whom who is likely to command the confidence of the majority of the State Legislative Assembly that he can be appointed as the Mentri Besar to lead the Executive Council.
I also have no doubt that His Royal Highness has absolute discretion with regard to the appointment of a Mentri Besar and the withholding of consent to a request for the dissolution of the State Legislative Assembly. This is plain and obvious from the reading of Article XVIII (1) and (2) (a) and (b) of Perak’s State Constitution. The High Court judge even agreed, at p 37:
… that if the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the State Legislative Assembly, he shall tender the resignation of the Executive Council,…
So then, how could the Court of Appeal overrule the judgment of the High Court when the higher court substantially agrees with the judgment of the High Court? The newspaper report is not very clear on this point as we are still unaware of the reason for overruling the judgment of the High Court judge.
However, according to the report in the New Straits times, Raus JCA did say, “There is no mandatory or express requirement in the Perak Constitution for a vote of no confidence to be taken in the legislative assembly.”
So what if there is no provision for a vote of no confidence in the Legislative Assembly? The High Court had found that Nizar is still the Mentri Besar. To overrule the decision of the High Court, the Court of Appeal must explain why the judge of the High Court was wrong in finding that Nizar is the Mentri Besar.
The newspaper had even suggested that it could be implied in the ruling of the Court of Appeal that the Ruler had sacked the incumbent Mentri Besar Nizar:
The unanimous Court of Appeal ruling yesterday seems to suggest that a head of state can sack the incumbent head of government once it was determined that the politician ceased to command the confidence of a majority of the elected representatives.
The newspaper is wrong. That was not the finding of the Court of Appeal. In any case the monarch has no power to dismiss a Mentri Besar — there is no provision for it in the Perak Constitution. The trial judge Abdul Aziz J in his judgment has explained why he found that Nizar is still the Mentri Besar. This is how he puts it — see p 54 of his judgment:
It is true the request may be made only under two provisions of Perak’s State Constitution i.e. Article XVI(6) and Article XXXVI (1) and (2). But the circumstances under which the request can be made are unlimited. The request under Article XVI(6) is specific to a situation where the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority in the State Legislative Assembly; whereas under Article XXXVI (1) and (2), [the] situation is unlimited. It is up to the Mentri Besar to choose his time to make the request. However once a request is made under whichever of the two provisions, it is entirely up to His Royal Highness’ discretion whether to grant or [not to grant] the consent to dissolve the State Legislative Assembly.
Then at pp 56-58 the High Court judge comes to this conclusion:
In my view it is alright if His Highness takes upon himself to determine who commands the confidence of the majority in the State Legislative Assembly that he can appoint as the Mentri Besar. Such determination however is only good for the purpose of appointing a Mentri Besar pursuant to Article XVI(2)(a) Perak State Constitution. This is so because that provision speaks of ‘who in his judgment is likely to command the confidence of the majority’. The language used therein requires the exercise of a personal judgment on His Royal Highness.
But the same thing cannot be said with regard to Article XVI(6) in deciding whether the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly. In this case His Royal Highness, through his enquiries has judged that the respondent [Zambry] has the support of the majority. But that finding does not necessarily mean His Royal Highness can form an opinion that the applicant [Nizar] ceases to command the confidence of the majority of the members of the legislative assembly.
One reason for this is that the expression ‘in his judgment’ is not used in Article XVI(6). I am of the view that just because His Royal Highness had formed a judgment that the respondent [Zambry] is likely to command the confidence of the majority for the purpose of Article XVI(2)(a) to appoint the respondent [Zambry] as Mentri Besar it does not mean that His Royal Highness’ opinion or judgment is applicable in deciding that the applicant [Nizar] ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly.
In another word, one cannot say that because His Royal Highness has judged that the respondent [Zambry] is likely to command the confidence of the majority in the Legislative Assembly therefore the applicant [Nizar] ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly. I would say that the personal opinion or judgment of His Royal Highness is irrelevant to the construction of Article XVI(6).
The [other] reason is that Article XVI(5) Perak State Constitution states that the Executive Council shall be collectively responsible to the Legislative Assembly. Under Article XVI(2)(a) the Mentri Besar is appointed to preside over the Executive Council. Article XVI(6) speaks of “If the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the legislative Assembly …”. Reading these three provisions in Article XVI Perak State Constitution it is logical and in fact Article XVI(6) requires it to be so, that it is the Legislative Assembly that determines whether it has confidence in the Mentri Besar as the Head of the Executive Council. The Legislative Assembly may make the determination through a vote of no confidence against the Mentri Besar. (The emphasis is mine)
It seems to us ordinary folk that the Court of Appeal has missed the point. They decided that Zambry was properly appointed Mentri Besar under Article XVI(6). That is not correct — he could only be appointed under Article XVI(2)(a). Since there cannot be two Mentri Besar and Nizar the incumbent Mentri Besar has not resigned and, further, since the legislative assembly did not decide if he has ceased to command the confidence of the majority of the members of the assembly, Nizar, unquestionably, is still the Mentri Besar of Perak.
Nizar’s case was that Article XVI(6) speaks of “If the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly”. The poser is who is to decide “If the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly” under Article XVI(6)? Certainly not the Ruler because the phrase “in his judgment” — which is used in Article XVI(2)(a) — is not used in Article XVI(6). If it is not to be the Ruler then who is to decide “If the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly”?
The answer is in Article XVI(6) itself — only the Legislative Assembly itself could decide if the Mentri Besar ceases to command the confidence of the majority of the members of the Assembly. Article XVI(6) clearly states that the Mentri Besar who no longer commands the confidence of the majority of the Legislative Assembly “shall tender the resignation of the Executive Council”. This has to be done “unless at his [the Mentri Besar's] request His Royal Highness dissolves the Legislative Assembly”. But Mentri Besar Nizar could not admit that he ceases to command the confidence of the majority of the members of the Legislative Assembly because he would not know until a vote has been taken at the Assembly to determine so. Only the Assembly itself would know if a vote is taken to determine whether the Mentri Besar has lost the confidence of the majority of the members of the Assembly.
Now that you have understood the five-minute decision of the Court of Appeal as well as the well considered judgment of the trial judge, you should be able to severely bring to book the judges of this Court of Appeal since you are now aware if they have done wrong.
Before I sign off, I wish to say a few nice words to the High Court judge. Mr Justice Abul Aziz Abdul Rahim is a fantastic judge. The judgment, especially the piece on the interpretation of Article XVI(6), is so good that it has persuaded me to change my mind on my view of Article XVI(6). If you remember my first article, I have expressed an opinion on Article XVI(6). Now I know I was wrong — and I have to thank Abdul Aziz J for showing me the way. —
loyarburok.com

Bekas hakim ini (NHChan) pernah berceramah di PJ Civic Hall pd 13 Mei 2009 mengenai kemelut politik dan krisis perlembagaan di Perak yg di hadiri tak kurang dari 10,000 orang.
Sehingga skarang peguam2 saya masih menunggu ulasan penghakiman dari hakim2 mahkamah rayuan. Masih belum dikeluarkan berbezz dgn hakim YA abdul Azizi, hakim mahkamah tinggi KL, yang membacakan ulasan pengakiman selama 1jam 27 minit untuk memutuskan keabsahan kedudukan MB Perak mengikut Perlembagaan Perak.

Sumber Di Sini

Isnin, 25 Mei 2009

Sabtu, 23 Mei 2009

Sidang live Dari Penanti

Jumaat, 22 Mei 2009

Hakim: Zambry MB sah Perak

Mahkamah Rayuan hari ini mengumumkan Datuk Seri Zambry Abd Kadir sebagai menteri besar Perak yang sah.

Keputusan itu membatalkan penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur minggu lalu yang mengesahkan kedudukan asal Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

sivakumar and zambry at perak state assembly 130509 04Panel tiga hakim itu - yang telah mendengar hujah kedua-dua pihak di Putrajaya seharian semalam - sebulat suara menerima rayuan Zambry.

Dalam penghakimannya, ketiga-tiga mereka berhujah bahawa hakim mahkamah tinggi Datuk Abdul Aziz Abd Rahim membuat kesilapan dalam keputusannya dan Sultan Perak layak melantik Zambry apabila Mohamad Nizar hilang majoriti dalam DUN.

Panel tiga hakim yang mendengar rayuan tersebut ialah Datuk Md Raus Sharif, Datuk Zainun Ali dan Datuk Ahmad Maarop.

Mahkamah senyap ketika penghakiman dibaca.

Nizar diwakili oleh sepasukan lapan peguam yang diketuai oleh Sulaiman Abdullah, manakala peguam Cecil Abraham mewakili Zambry.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail - sebagai pencelah - turut hadir. Manakala peguam Mohd Hafarizam Harun, Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan M Reza Hassan menjadi pemerhati bagi pihak BN.

Gembira dengan keputusan tersebut di Slim River, Zambry menyifatkannya "kebenaran telah tiba."

Pada 11 Mei lalu, mahkamah tinggi mengumumkan Mohamad Nizar sebagai menteri besar sah setelah digugurkan jawatan tersebut, awal Februari lalu.

Abdul Aziz memutuskan bahawa wakil rakyat PAS itu tidak pernah mengosongkan jawatannya itu kerana beliau tidak kehilangan kepercayaan majoriti anggota DUN Perak.

Dalam kes ini, Abdul Aziz berkata tiada undi tidak percaya telah diusulkan terhadap Mohamad Nizar.

Tetapi kegembiraan menteri besar Pakatan Rakyat itu tidak kekal apabila Mahkamah Rayuan keesokannya membenarkan permohonan Zambry untuk menangguhkan keputusan mahkamah tersebut.

Penangguhan keputusan mahkamah itu diberikan sementara menunggu selesai rayuan berhubung perkara tersebut hari ini.

Sementara itu, Sulaiman memberitahu mahkamah bahawa pihaknya akan mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Persekutuan.

Manakala sekumpulan 200 orang di luar mahkamah, kedengaran melaungkan rasa tidak puashati mereka terhadap keputusan Mahkamah Rayuan hari ini.

Selasa, 12 Mei 2009

Zambry Berjaya Tangguh Keputusan Mahkamah

Dari Malaysiakini

Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah.

Penangguhan keputusan mahkamah itu diberikan sementara menunggu selesai rayuan yang dikemukakan oleh Zambry berhubung perkara tersebut.

Beliau memfailkan rayuan tersebut pagi tadi dan akan didengar secepat mungkin.

Selepas keputusan dibuat pada kira-kira jam 1 tengahari, peguam Umno, Hafarizam Harun menggesa Nizar supaya mengosongkan pejabat menteri besar untuk memboleh Zambry kembali bertugas.

Manakala peguam Sulaiman Abdullah yang mewakili Nizar berkata menunggu arahan daripada anak guamnya mengenai langkah seterusnya.

Keputusan mahkamah pagi ini sekali lagi meletakkan situasi politik di Perak dalam keadaan tidak menentu dengan BN dan Pakatan Rakyat masing-masing berentap untuk menjadi menteri besar.

Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Ramly Mohd Ali mendengar permohonan Zambry untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi semalam.

Peguam Zambry berhujah bahawa penangguhan keputusan mahkamah semalam adalah penting untuk menghalang Nizar daripada mendapatkan perkenan Sultan Perak untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri.

Peguam utamanya, Cecil Abrahim berkata, jika pembubaran tersebut diperkenankan, maka rayuan Zambry akan merupakan satu akademik sahaja.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail turut menyokongnya. Beliau juga berhujah bahawa penggantungan setiausaha kerajaan negeri dan penasihat undang-undang negeri Perak oleh Nizar malam tadi adalah tidak sah kerana ia merupakan pelantikan kerajaan pusat.

Nizar, Exco masuk pejabat

Nizar, Exco masuk pejabat

IPOH: Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.bersama lapan Exconya memasuki bangunan SUK pagi tadi - kira-kira 16 jam selepas mahkamah mengisytiharkan beliau Menteri Besar yang sah.

KAWAL...Pasukan FRU bersiap-sedia mengawal perkarangan Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) sejak semalam.
BINCANG... MB Perak, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin berbincang dengan pihak polis sebelum memasuki bangunan SUK pagi tadi. Foto mStar Online Oleh:G.MANIMARAN

IPOH: Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.bersama lapan Exconya memasuki bangunan SUK pagi tadi - kira-kira 16 jam selepas mahkamah mengisytiharkan beliau Menteri Besar yang sah.

Mereka dibenarkan melepasi pintu pagar bangunan itu pada pukul 7.31 pagi.

Turut bersama rombongan itu ialah V. Sivakumar yang Khamis lalu disingkirkan oleh Barisan Nasional (BN) daripada kedudukan Speaker DUN. mstar

NIZAR: KEPUTUSAN MESYUARAT TERGEMPAR EXCO




Kerajaan Negeri Perak Pakatan Rakyat Gantung Tugas Setiausaha Kerajaan dan Penasihat Undang-Undang Serta Merta


Mesyuarat tergempar Exco Kerajaan Negeri Perak lewat malam semalam mengambil keputusan menggantung tugas Setiausaha Kerajaan Negeri dan Penasihat Undang-Undang berkuat kuasa serta merta.

Demikian dinyatakan oleh Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin pada sidang media di kediaman beliau selepas tamat mesyuarat tersebut yang diadakan di Pejabat Badan Perhubungan PAS Perak di Ipoh.

Keputusan itu adalah antara tiga ketetapan penting yang diputuskan of Exco pada mesyuarat itu susulan kepada keputusan Mahkamah Tinggi Putrajaya tengahari semalam yang mengisytiharkan Datuk Seri Nizar sebagai Menteri Besar yang sah sejak beliau mengangkat sumpah jawatan tersebut pada Mach 2008.

"Pada mesyuarat tergempar Ecxo kami telah mencapai keputusan untuk menggantung Datuk Dr Abdul Rahman Hashim dan Datuk Ahmad Kamal Md Shahid daripada tugas mereka dengan serta merta. Mereka dilarang menghadirkan diri atau menjalankan tugas di pejabat Setiausaha Kerajaan sehingga diberitahu kelak.

"Kami tidak memecat mereka kerana gaji dan elaun mereka tetap diberi tetapi mereka tidak dibenarkan bertugas.

"Tugas Setiausaha Kerajaan Negeri akan dipangku oleh Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Jamaluddin Al Amini manakala timbalan Penasihat Undang-Undang akan menjalankan tugas ketuanya yang digantung kerja," tegas beliau.

Ditanya apakah tindakan Exco tersebut akan dilihat sebagai membalas dendam Datuk Seri Nizar berkata perkara tersebut tidak timbul sama sekali malah kerajaan Pakatan Rakyat telah memberi kedua pegawai tinggi tersebut secukup ruang untuk membuktikan kemampuan mereka untuk bekerjasama dengan kerajaan negeri Pakatan Rakyat selama 10 bulan sebelum rampasan kuasa Barisan Nasional tetapi malang mereka telah menunjukkan sikap permusuhan.

Sikap mereka dibuktikan selama tiga bulan di bawah kerajaan kudeta Datuk Seri Zambry Abd Kadir apabila kedua-dua penjawat awam ini memperlihatkan sikap senebar mereka memihak kepada BN jelas Menter Besar lagi.

"Kalau kami ingin membalas dendam lama sudah kami buat sejak 8 Mach (Pilihan Raya Umum ke 12) lagi tetapi kami mahu memberi mereka peluang tetapi jelas peranan mereka terutama semasa kekecohan sidang Ddewan Undangan Negeri 7 Mei lalu membuktikan mereka tidak mengambil kira kepentingan rakyat.

"Sekiranya mereka dibenarkan terus bertugas kami khuatir akan timbul perasaan syak mengesyaki antara mereka dengan kakitangan lain dan perkara ini tidak baik untuk pentadbiran kerajaan negeri," jelas Datuk Seri Nizar lagi.

Ketetapan lain yang diambil ialah mengutus warkah kepada Sultan Azlan Shah bagi memohon mengadap baginda dan mempersembahkan permohonan Pakatan Rakyat supaya DUN di bubar dengan seberapa segera.

Beliau berkata surat tersebut akan dihantar kepada Istana Kinta pagi esok.

Ini bagi mengembalikan semula mandat kepada rakyat Perak dan membolehkan sebuah kerajaan pilihan mereka dibentuk bagi mengatasi kemelut politik yang telah berlarutan sejak rampasan kuasa BN 5 Februari lalu.

Mesyuarat Exco malam tadi juga memgambil ketetapan untuk meneruskan semua dasar kerajaan Pakatan Rakyat semasa 10 tahun ia memerintah dan mengekalkan keputusan-keptusan yang telah diambil.

Ini termasuk mengekalkan semua ahli jawatankuasa keselamatan kampung (JKKK) yang telah dilantik dan menerima watikah lantikan selama dua tahun.

Datuk Seri Nizar juga berkata kesemua 318 ahli majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) akan mengangkat sumpah jawatan dengan secepat mungkin.

"Semua keputusan yang diambil dalam tempoh tiga bulan lalu oleh pentadbiran Zambry akan disemak semula tetapi yang baik untuk rakyat akan kami kekalkan.

Datuk Seri Nizar yang diapit oleh Speaker V. Sivakumar, Exco Kanan, Datuk Ngeh Koo Ham dan beberapa Exco dan pimpinan Pakatan Rakyat Perak lain kelihatan ceria walaupun nampak letih.

Beliau bersama barisan Exco Pakatan Rakyat akan kembali bertugas di Bangunan Perak Darul Ridzuan di Jalan Panglima Bukit Gantang tepat pukul 7.15 pagi ini.

Datuk Seri Nizar kemudiannya akan pergi ke Istana Kinta atas jemputan sebagai Menteri Besar untuk menghadiri majlis penganugerahan bintang-bintang kebesaran negeri Perak oleh Sultan Azlan Shah pada pukul 8.15 pagi.

Beliau dijangka menggunakan kesempatan bertemu Sultan Perak untuk berbincang mengenai perkembangan terakhir politik Perak dan memohon untuk mengadap baginda secepat mungkin.

Ditanya kemungkinan baginda akan memperkenankan permohonan beliau untuk membubarkan DUN, Datuk Seri Nizar berkata beliau yakin disebabkan hubungan akrab beliau dengan pihak istana.

"Semasa Tuanku Raja Muda selesai bertitah pada sidang DUN 7 Mei lalu baginda bersalam pertamanya dengan saya dan saya jugalah mengiringi beliau sehingga ke kereta dan saya adalah orang pertama baginda bersalaman mengucapkan selamat jalan kepada baginda. Anda juga tahu siapa yang terakhir baginda bersalam (media melaporkan Datuk Seri Dr Zambry orang terakhir Raja Muda Perak bersalam dan baginda juga tidak bercakap kepada beliau sepanjang diringi ke kereta oleh Datuk Seri Nizar). Anda buat tafsiran sendiri," kata Menteri Besar lagi.

Berhubung kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mahu bekerjasama dengan Pakatan Rakyat bagi menyelesaikan krisis politik Perak, Datuk Seri Nizar berkata beliau tidak mempunyai masalah untuk berbincang kalau ianya adalah bagi kepentingan rakyat.

"Satu Malaysia Najib mendahulukan rakyat jadi kami berkata membubarkan DUN dan membenarkan rakyat memilih kerajaan pilihan mereka juga adalah mendahulukan kepentingan rakyat. sumber tv antara

Isnin, 11 Mei 2009

Nizar MB yang sah, kata Mahkamah Tinggi





Versi terkini jam 5.30 petang

KUALA LUMPUR, 11 Mei:
Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir tidak dilantik dengan sah sebagai Menteri Besar Perak.

Hakim Datuk Abdul Aziz Abd Rahim memutus Datuk Seri Nizar Jamaludin masih MB Perak yang sah.

Beliau menerima pakai keputusan yang pernah dibuat oleh Mahkamah sebelum ini dalam kes Stephen Kalong Nikan yang memutuskan menteri besar atau ketua menteri hanya boleh dipecat melalui usul undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri.

Permohonan peguam Zambry, Cecil Abraham untuk memohon keputusan itu ditangguhkan untuk membolehkan rayuan dibuat kepada Mahkamah Rayuan ditolak oleh hakim.

Mahkamah juga mengarahkan Zambry dan Exconya mengosongkan kerusi masing-masing.

Hakim juga berkata, jika Sultan Perak mahu Nizar meletakkan jawatan, baginda hendaklah mengarahkan Dun Perak bersidang dan usul undi tidak percaya dikemukakan.

Selepas usul itu lulus barulah Sultan berhak memerintahkannya meletakkan jawatan dan melantik MB baru.

Sementara itu, Siasah difahamkan, Zambry akan mengosongkan segera pejabat MB Perak kerana menghormati keputusan mahkamah.

Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar ketika dihubungi Siasah berkata, majlis di Markas Tarbiyah PAS Taman Melewar malam ini akan berjalan seperti biasa di mana penceramahnya adalah Datuk Seri Nizar dan Speaker V Sivakumar.

Khamis, 7 Mei 2009

Speaker V Sivakumar ditarik keluar dari Dun secara paksa




5.20 petang

Dalam sidang media selepas sidang Dun, Datuk Seri Nizar berkata, beliau akan berusaha lagi untuk memohon Tuanku bubarkan Dun Perak.

Speaker V Sivakumar tetap tidak mengiktiraf sidang Dun hari ini dan menganggap tidak ada sidang pada hari ini. Beliau kesal sekumpulan orang dibawa masuk tanpa kebenaran beliau sedangkan keputusan beliau membenarkan tujuh anggota Parlimen tidak dilaksanakan. Ini bermakna orang luar yang kuasai Dun bukannya Speaker yang sah.

Di Kuala Lumpur, Mahkamah Majistret menolak permohonan polis untuk mereman Mohamad Sabu dan membebaskan beliau.

4.10 petang

V Sivakumar dilepaskan selepas Raja Nazrin selesai berucap dan Dun ditanguhkan jam 4.05 petang. 13 dari 64 yang ditangkap dan di tahan di balai polis Sungai Senam dilepas dengan janji akan lapor diri ke IPK Ipoh 4 Jun ini. Mereka termasuklah Salahudin Ayub dan Mujahid.


2.50 petang

Sekumpulan petugas berpakaian seragam dipercayai samsemg demgam bantuan polis menarik V Sivakumar keluar dari kerusinya dan dari Dun.

Kemudian Raja Nazrin telah berucap selama setengah jam merasmikan Dun. Kandungan ucapan kebanyakannya isu ekonomi.

12. 30 tengahari

Speaker V Sivakumar mengarahkan Speaker BN, Ganesan keluar namun dia enggan. Lima Adun PR ke tempat beliau, namun Ganesan berkeras dengan berkata beliau adalah speaker yang sah.

12.00 tengahari

Sekarang ini, dalam Dun Perak ada dua MB, dua Speaker, dua kumpulan Exco dan dua kumpulan anggota Dun yang masing-masing bersidang.

11.30 pagi

Walaupun usul ditolak Speaker, Adun BN terus mencadang dan melantik Speaker baru R Ganesan. Dewan kini berehat tetapi semua Adun PR termasuk Speaker masih kekal di kerusi masing-masing.

11.20 pagi


Salahudin Ayub memberitahu, lebih 40 yang ditahan kini ditempatkan di perkarangan balai FRU, dekat Stadium Ipoh, di Sungai Senam.

11.00 pagi

Dalam kekecohan menghalau MB, Exconya dan tiga Adun, Zambry mengemukakan usul memecat Speaker dan melantik Speaker baru, R Ganesan. Ia disokong oleh Hamidah Othman. Semua Adun BN angkat tangan walaupun usul itu ditolak oleh Speaker V Sivakumar.



sumber di sini
Template by : realaduka .blogspot.com