Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Jumaat, 31 Disember 2010

Kemelut SUK: Selangor menuju krisis perlembagaan, kata pakar

December 31, 2010
Pentadbiran Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim dikatakan telah mempersembahkan tiga nama untuk pertimbangan Sultan Selangor
KUALA LUMPUR, 31 Dis — Pelantikan kontroversi Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri dilihat menuju krisis perlembagaan jika istiadat mengangkat sumpah di hadapan Sultan Selangor, yang dijadual untuk diadakan 6 Januari ini, diteruskan, kata pakar-pakar perundangan dan perlembagaan.

Pakar-pakar perlembagaan berhujah upacara Khamis depan itu sebagai “tidak sah” memandangkan perlembagaan negeri menyebut bahawa upacara seumpama itu perlu dilaksanakan di hadapan Menteri Besar bukannya Sultan Selangor.

Kerajaan negeri Selangor sebelum ini menegaskan ia mempunyai kata putus dalam menentukan calon Setiausaha Kerajaan Negeri selepas Sultan Selangor memberi perkenan kepada nama yang disyorkan Putrajaya untuk melantik Khusrin.

Pentadbiran Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim juga dikatakan telah mempersembahkan tiga nama untuk pertimbangan Sultan Selangor bagi mengetuai perkhidmatan negeri yang paling kaya itu.

Sedangkan Khalid menganggap pelantikan itu belum muktamad tetapi Istana Selangor menegaskan, keputusan melantik Khusrin yang akan berkuat kuasa esok adalah muktamad.

Khalid yang bercadang untuk menghadap Sultan Selangor Rabu lalu tetapi terpaksa menangguhkan hasrat beliau sebab baginda bercuti sehingga awal minggu depan.

Difahamkan Datuk Ramli Mahmud yang akan bersara sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Mac depan juga pernah mengangkat sumpah di hadapan Sultan Sharafuddin Idris Shah pada Mac 2006 ketika negeri itu ditadbir oleh Barisan Nasional (BN).

Ini kali pertama seorang Setiausaha Kerajaan Negeri dilantik selepas Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran kerajaan negeri pada Mac 2008.

Peguam veteran Karpal Singh berkata, perkembangan ini boleh membawa kepada krisis perlembagaan kerana ia tidak selari dengan perlembagaan negeri.

“Sultan perlu mendapatkan nasihat perundangan daripada penasihat undang-undang negeri sebelum majlis angkat sumpah diteruskan.

“Dalam perkara-perkara macam ini, Sultan bertindak atas nasihat Eksekutif, Tuanku tidak boleh bertindak sendirian.

“Perkara yang dikhuatiri ialah jika majlis itu diadakan, ia boleh diisytihar sebagai tidak sah oleh mahkamah,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Sehubungan itu kata beliau, langkah tersebut bercanggah dengan perlembagaan negeri memandangkan ia tidak tertakluk kepada Undang-undang Tubuh Selangor.

“Perlembagaan negeri tidak membenarkan perkara ini . . . tetapi saya berharap ini tidak berlaku, itu sebabnya Sultan perlu berhati-hati sebelum meneruskan perkara ini,” kata beliau lagi.

Karpal juga berkata, beliau juga secara peribadi telah diminta oleh Khalid agar melihat aspek itu dari sudut kesahihan perundangan.

“Saya sebenarnya sedang lihat pada aspek perundangan sekarang. Saya diminta membantu bagi pihak Menteri Besar,” kata wakil rakyat DAP itu.

“Tindakan Sultan (menyempurnakan majlis angkat sumpah) boleh dibawa ke mahkamah,” kata Karpal.

Artikel 52(4) perlembagaan negeri Selangor menyebut bahawa Setiausaha Kerajaan Negeri perlu menyempurnakan majlis angkat sumpah kerahsiaan tugas di hadapan Menteri Besar.

Tiada sebutan mengenai majlis angkat sumpah di hadapan Sultan Selangor.

Dalam pada itu, pakar perlembagaan Prof A Aziz Bari juga menyifatkan majlis angkat sumpah di hadapan Sultan Selangor sebagai “amalan baru” yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

“Pada pengetahuan dan pengalaman saya ini kali pertama majlis angkat seumpama diadakan, walaupun saya berpendapat ia hanya satu majlis rasmi semata-mata dan tidak diperlukan,” kata beliau.

Menurut beliau, tiada peruntukan dalam perlembagaan negeri Selangor yang memerlukan pegawai-pegawai kanan negeri mengangkat sumpah di hadapan Sultan.

Sehubungan itu beliau juga melihat perkembangan tersebut akan membawa implikasi baru dalam politik negara ini dan kesan ke atas negeri-negeri lain.

“Ia seolah-olah sesuatu yang tidak dibolehkan mula diguna pakai dalam keadaan tertentu, macam Speaker DUN tiada kuasa mengambil tindakan ke atas ahli dewan sebagaimana disaksikan di Perak dulu, tetapi di Parlimen Speaker dikatakan boleh,” katanya yang melahirkan rasa hairan dengan perkembangan semasa.

Setiausaha Sulit kepada Menteri Besar Selangor Faekah Husin mengesahkan Pejabat Menteri Besar menerima jemputan majlis angkat sumpah tiga hari lalu.

“Surat undangan diterima dua tiga hari yang lalu,” kata beliau ketika dihubungi, yang turut mengesahkan majlis angkat sumpah kerahsian tugas perlu disempurnakan oleh seseorang Setiausaha Kerajaan Negeri di hadapan Menteri Besar.

Khalid juga membayangkan beliau tidak akan menerima Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri yang baru.

“Itu peruntukan dalam perlembagaan negeri,” katanya lagi.

Ketika majlis solat hajat di kediamannya di Shah Alam malam tadi, Menteri Besar Selangor menekankan, beliau ada opsyen untuk tidak menerima Khusrin dengan tidak memberikan persetujuan bagi majlis angkat kerahsiaan.

“Jika Khusrin tidak mengangkat sumpah kerahsiaan di hadapan Menteri Besar, maka beliau tidak boleh menyempurnakan tugas sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri sepenuhnya.

“Beliau tidak boleh hadir mesyuarat Exco Kerajaan Negeri atau ada kuasa untuk akses dokumen-dokumen rahsia kerajaan. Sudah pasti beliau akan bertindak sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri atas nama bukan dari segi tugas dan tanggungjawab.

“Menteri Besar membayangkan ini opsyen yang Selangor ada, tidak membenarkan Setiausaha Kerajaan Negeri angkat sumpah,” kata Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad kepada The Malaysian Insider hari ini.

Beliau antara mereka yang hadir pada majlis malam tadi di mana Menteri Besar Selangor membuat kenyataan terbuka buat kali pertama.

Kelmarin, kerajaan negeri Selangor menyangkal dakwaan Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, bahawa ia lewat menghantar senarai calon untuk mengisi jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri.

Faekah berkata tidak ada peruntukan yang menyatakan bahawa pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri perlu dibuat dalam tempoh masa tertentu.

Beliau berkata, kerajaan negeri mengadakan proses pemilihan bagi jawatan tersebut pada 27 November lepas dengan menubuhkan sebuah panel temu duga sejajar dengan nota amalan.

“Panel Pemilihan telah menyenarai pendek calon-calon (bagi mengisi jawatan Setiausaha Kerajaan) dan Menteri Besar pada 17 Disember lepas mempersembahkan nama-nama tersebut untuk pertimbangan Sultan Selangor.

“Meskipun penubuhan panel ini bukanlan satu kemestian, Kerajaan Selangor mahu menyemai satu tatacara yang baik yang mana pelantikan jawatan tinggi perlu melalui proses telus, bebas dan bertanggungjawab.

“Menteri Besar tidak mahu menggunakan kuasa penentu untuk memilih pegawai tinggi kerajaan,” kata Faekah.

Khalid sebelum ini dilaporkan berkata pelantikan Khusrin, Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor yang baru belum muktamad kerana beliau tidak pernah dimaklumkan mengenainya.

Kenyataan itu dikeluarkan ekoran pengumuman pelantikan Khusrin sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri berkuat kuasa esok oleh Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Isnin, 6 Disember 2010

Anwar gagal lagi minta hakim tarik diri dengar kes liwat

KUALA LUMPUR, 6 Dis — Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal dalam usaha kali keduanya meminta Hakim Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah yang mendengar kes liwat beliau agar menarik diri.

Dalam keputusan tidak yang mengejutkan, Mohd Zabidin menolak permohonan pembela pagi ini sambil mengetepikan kebimbangan Anwar bahawa beliau tidak akan diberikan perbicaraan yang adil.

Mohd Zabidin juga tidak melihat pertukaran kata-kata lisan dengan peguam utama Anwar, Karpal Singh akhir bulan lalu seharusnya dilihat benar-benar membawa bahaya bias dalam kes ini.

“Itu yang terjadi pada 23 November dan saya merasakan mana-mana orang munasabah yang membaca kata-kata itu dalam konteks, tidak akan membuat tanggapan bahawa benar-benar akan wujud bahaya bias, hanya kerana timbulnya kata-kata sedemikian antara seorang peguam dan hakim perbicaraan,” kata beliau.

“Oleh itu permohonan ini diketepikan,” kata beliau dalam keputusan ringkas.

Anwar, Ketua Umum Pakatan Rakyat memohon supaya Mohd Zabidin menarik diri daripada mendengar perbicaraan kes liwat beliau.

Ini merupakan kali kedua Anwar memohon supaya hakim perbicaraan menarik diri. Yang pertama selepas hakim enggan mengenakan tindakan menghina mahkamah terhadap Utusan Malaysia berhubung laporan yang didakwa pembelaan predudis terhadap kes itu.

Permohonan pertama itu ditolak Mohd Zabidin serta oleh Mahkamah Rayuan dan Mahkaman Persekutuan.

Anwar, 63, didakwa meliwat bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan, 25, di Unit 11-5-1, Desa Damansara Condominium, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Ketua Pembangkang memohon untuk hakim itu menarik diri atas alasan bahawa hakim berkenaan telah menggugut peguamnya pada Isnin lepas, dan walaupun hakim telah menarik ugutan itu, Anwar berkata terdapat sikap berat sebelah jika hakim berkenaan terus mendengar kesnya.

Anwar mendakwa bahawa hakim berkenaan telah memberitahu peguamnya bahawa permohonannya agar beliau menarik diri boleh menghina mahkamah, di mana peguam beliau berkata hakim berkenaan telah mengugutnya.

Anwar juga memfailkan permohonan atas alasan bahawa hakim itu telah memberikan tafsiran berbeza dengan keputusan Mahkamah Agung 1993 berkaitan peruntukan Seksyen 45 Akta Keterangan dalam keputusannya yang menafikan Anwar akses pada nota klinikal Saiful kepada pembelaan.

52 ditahan sertai protes air di KL dibebaskan

KUALA LUMPUR, 5 Dis - Kesemua 52 orang termasuk seorang remaja berusia 15 tahun yang ditahan kerana melanggar arahan polis dengan cuba meneruskan perarakan protes air ke Istana Negara hari ini dibebaskan kira-kira pukul 6 petang tadi.

Selain itu, turut ditahan adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Damansara Dr Nasir Hashim dan empat pelajar.

Peguam R. Sivarasa ketika dihubungi The Malaysian Insider berkata 50 orang telah dibebaskan kira-kira pukul 6 petang selepas memberikan keterangan di pusat Pasukan Gerakan Am, Cheras manakala dua orang lagi dibebaskan kira-kira pukul 8 malam.

"Saya telah dimaklumkan jumlah sebenar yang ditahan adalah seramai 52 orang termasuk seorang remaja berusia 15 tahun, kesemua yang ditahan petang tadi adalah lelaki.

"Lima puluh orang telah dibebaskan petang tadi manakala yang dua orang lagi terpaksa ditahan kerana tidak membawa kad pengenalan, namun setelah berbincang kita meminta supaya ahli keluarga mereka datang membawa kad pengenalan. Kedua-dua mereka adalah seorang Melayu dan seorang Cina.

"Jadi sekarang semua sudah selesai, semuanya sudah dibebaskan," kata Sivarasa yang juga bekas naib presiden PKR.

Terdahulu Nasir, Pengerusi Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan setiausaha agungnya S. Arutchelvan ditahan semula di kawasan Istana Negara selepas mereka dilepaskan di Masjid Negara.

Sebelum itu, mereka ditahan di hab pengangkutan awam KL Sentral.

Kesemua mereka ditahan selepas kira-kira 5,000 penyokong ingkar dengan arahan polis supaya bersurai daripada mengadakan perarakan protes air ke Istana Negara.

Mereka ditahan selepas polis mengerahkan kira-kira 300 anggota untuk mengambil tindakan dengan menyerbu masuk ke pekarangan Masjid Negara sebelum menahan mereka.

Sebelum itu, polis terpaksa menyembur air pemedih mata dan juga gas pemedih mata untuk menghalang penyokong-penyokong daripada meneruskan perarakan ke Istana Negara.

Namun begitu Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim dibenarkan untuk ke Istana Negara dengan diiringi polis bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong.

Memorandum yang mengadungi 150,000 tandatangan rakyat Selangor itu diterima Pegawai Akhbar Istana Negara Khairi Abdul Rahman yang mewakili bagi pihak Yang di-Pertuan Agong.

Terlebih dahulu sebelum menyerahkan memorandum itu, Khalid turut berada di Masjid Negara untuk bersama kira-kira 1,000 penyokong yang menyertai demonstrasi dan perarakan aman itu.

Melalui memorandum itu, Khalid memohon campur tangan Yang di-Pertuan Agong menitahkan agar hak air dikembalikan kepada rakyat melalui pengambilalihan oleh kerajaan Selangor.

Dalam memorandum itu, Khalid berkata, kerajaan persekutuan perlu mengembalikan semula hak air kepada rakyat dengan menyerahkan semula kuasa kerajaan Selangor dalam isu berkaitan perkhidmatan air.

Isnin, 15 November 2010

Zaid akhirnya keluar PKR seperti dijangka

KUALA LUMPUR, 15 Nov — Datuk Zaid Ibrahim akhirnya keluar Parti Keadilan Rakyat (PRK) — sebagaimana telah dijangkakan ramai sebelum ini, seminggu selepas mengumumkan beliau menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden.

Isnin lalu, beliau mengumumkan menarik diri daripada bertanding jawatan timbalan presiden atas alasan diselubungi kepincangan dan kecacatan.

Malah ketika itu beliau juga mengumumkan akan melepaskan kesemua jawatan dalam parti dan hari ini memutuskan untuk meninggalkan PKR.

“Saya tahu hari saya dalam parti (PKR) sudah dihitung kerana pemimpin — pemimpinnya secara terus-menerus menyerang saya,” kata Zaid yang menyertai PKR 18 bulan yang lalu.

Kata Zaid, beliau mengambil keputusan keluar PKR kerana mahu memutuskan hubungan dengan pembohong dan penipu.

Minggu lalu, Zaid turut meminta Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pesaing jawatan timbalan presiden Azmin Ali agar meninggalkan PKR atas alasan mereka punca kepada segala masalah dalam parti komponen Pakatan Rakyat itu.

Zaid, penyelaras Pakatan Rakyat, menyertai PKR pertengahan Jun 2009 selepas dipecat oleh Umno beberapa bulan sebelum itu, di mana beliau juga kritikal dengan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak.

Kelmarin, Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata Umno tidak akan menerima beliau kembali.

Dalam temu bual dengan The Star edisi hari ini, Zaid berkata, “saya tidak jelek dengan parti tetapi jelek dengan pemimpin-pemimpin yang sakit dalam parti.”

Zaid mengambil keputusan ini ketika tinggal sebulan lagi Pakatan Rakyat dijadual mengadakan konvensyen kedua mereka di Pulau Pinang.

Malah kata Zaid, beliau diserang bertubi-tubi hanya kerana meminta agar diadakan pemilihan yang bersih dan adil.

Selasa, 9 November 2010

ZAID MENGAKU MAHU GANTI ANWAR, APA YANG AZMIN PATUT BELAJAR AGAKNYA?

ZAID tanpa rasa segan dan malu mendakwa beliau layak menggantikan DS Anwar memimpin PKR. Baca sini. Zaid yang dihukum oleh Umno atas rasuah politik, masuk PKR kemudiannya tewas di Hulu Selangor, dapat jawatan Ketua Cabang PKR Wilayah Persekutuan secara `percuma' ini ada hati mahu menggantikan DS Anwar? Jangan muntah dulu....

Zaid kata DS Anwar tidak layak lagi memimpin PKR dan juga PR kerana beliau ada masalah tersendiri. Kekalahan PR di Batu Sapi dan Galas juga dibebankan kepada DS Anwar. Ada beliau datang ke Batu Sapi bantu calon? Ada beliau berkampung di Galas bantu PKR? Beliau tidak sebut kejayaan yang banyak dicapai di bawah pimpinan DS Anwar, kerana hatinya terlalu busuk semata-mata untuk berkuasa di dalam PKR. Bahkan bercita-cita tinggi untuk memimpin PR. Itulah Zaid Ibrahim tokoh yang baru `dua hari' kenal PKR.

Zaid tertinggal jauh dibandingkan dengan Azmin untuk jawatan Timbalan Presiden PKR. Jika beliau mendahului Azmin sepertimana awal dulu, agak-agak Zaid jadi `gila' seperti sekarang atau tidak? Aku mulanya tidak percaya anggapan orang yang menyebut Zaid itu `racun' di dalam PKR tidak ubah seperti ejen Umno yang diutus untuk menghancurkan PKR. Tetapi, bila aku fikir balik sukar untuk aku menolaknya sekarang.

Masa Zaid tiada di dalam PKR, pemilihan di dalam PKR berjalan lancar, penuh harmoni di mana menyaksikan Azmin tidak pernah menentang Timbalan Presiden PKR waktu itu walaupun beliau mendapat sokongan agak besar. Sifat hormat menghormati begitu kuat waktu itu. Bila Zaid masuk Umno, kita sambut baik. Dia awal-awal sebut tidak mahu rebut jawatan tertinggi dalam parti. Tetapi, akhirnya dengan penuh putar belit dengan syarat itu ini, akhirnya masuk bertanding. Bila terasa nak kalah, malu dengan kekalahan di tangan Azmin yang beliau kata `perlu belajar' lagi tu, beliau cari pasal salahkan pihak lain. Lalu, beliau tarik diri.

Azmin perlu belajar lagi, katanya. Belajar apa lagi Zaid? Belajar masuk penjara? ISA ? Kamu pernah masuk penjara ke Zaid? Belajar rasuah politik wang seperti yang kamu lakukan dalam Umno dulu? Itu yang kamu mahu Azmin belajar?

DS Anwar mempunyai masalah katanya. Sebagai kawan kalau kamu baik dan ikhlas, kamu sepatutnya membantu kawan kamu apatah lagi dia yang bawa kamu masuk PKR. Tapi, kamu sanggup lepaskan tengkuk kamu demi jawatan yang kamu mahu. Kamu mahu ganti tempat DS Anwar dan biarkan DS Anwar sendirian dengan musibah yang melandanya? Inikah pemimpin yang kita mahu dalam PKR atau PR. Cukuplah Zaid....kamu sepatutnya balik ke Kota Bharu atau berguru dengan Berahim Ali lagi bagus daripada jadi perosak dalam parti./wfauzdin.blogspot.com

Sekuman Pun Tidak Terkejut Dengan Tindakan Zaid

MSO
DALAM perjalanan ke pejabat pagi tadi (aik.. ada pejabat pulak?) saya menerima SMS dari seorang Exco Kelantan yang memperpanjangkan berita ringkas dari sebuah portal berita melaporkan mengenai Zaid Ibrahim yang telah mengumumkan meletakkan semua jawatan dalam PKR dan menarik diri dari bertanding jawatan timbalan presiden?

Sesampai di pejabat (di mana pejabat?) saya tidak pun peduli kepada SMS berkenaan. Saya sibuk sikit hari ini dengan urusan pejabat yang belum selesai. Selepas itu beberapa orang telefon bertanyakan berita mengenai Zaid. Rupanya berita itu sudah kecor (heboh) ke seluruh negara. Paling menyayat hati ialah panggilan dari salah seorang Ajk PKR Cabang Wangsa Maju, Baharuddin.

Malam tadi Baha bercakap panjang dengan saya bertanyakan mengenai sesiapa calon timbalan presiden PKR yang elok perangai dan patut dipilih. Saya jelaskan kepada Baha yang ketiga-tiga mereka tidak berapa menarik kepada saya. Zaid seorang yang arrogeant, agah kata orang Kelantan, dia agah dengan kedudukannya sebagai lawyer dan merasakan dia cerdik dalam serba serba. Dialah merasakan dia bersih dan benar dan jauh sekali korup.

Azmin Ali pula... juga agah. Dia merasakan dia anak emas kepada Anwar Ibrahim dan orang yang kuat membantu Anwar menghidupkan parti PKR. Dari segi umur dalam PKR Azmin lebih tua dan lama daripada Zaid yang baru setahun jangung, kata saya.
Sebab itulah Azmin merasakan dia layak.

Manakala Mustapa Kamil Ayub pula, lebih kurang saja. Cuma Mustapa dibezakan oleh janggut sejemputnya. Laga dan fiil beliau juga lebih kurang Zaid dan Azmin. Penampilan Mustapa ini penampilan cendekiawan. Walaupun Mustapa agah, agah tidak berpitis (berwang) seperti Zaid dan Azmin, kata saya. Mustapa lebih menampakkan dirinya Islamik sikit berbanding dengan lebih-lebih lagi Zaid.

Di sepanjang pemilihan timbalan presiden tidak ada laporan dan bisikan mengatakan Mustapa main wang - rasuah ahli agar mengundinya. Sebaliknya banyak SMS dan bisikan mengatakan Azmin dan Zaid sama hebat main wang. Seorang wakil rakyat PKR dari Kelantan memberi tahu saya ada gambar menunjukkan Zaid menghulurkan wang kepada ahli.

"Jadi siapa yang kena pilih?" tanya Baha sudah mula kebingungan. Mulanya dia orang Zaid kerana dia dari kawasan Wangsa Maju.

"Pilihlah sesiapa di antara ketiga mereka itu. Tetapi kawan (saya) nak royak yang Zaid akan kalah dalam perlawanan ini. Kalau dia kalah dia akan tinggal parti, tak percaya tenguk lah nanti?" jawab dan balas saya sungguh. Baha jadi semakin bingung. Firasat saya sudah merasai hakikat itu lama sebelum ini. Baca balik posting saya yang memberi ingatan agar kedua mereka jangan jadi petaka kepada PKR.

"Habis lagu mana kalau begini, rosak parti," katanya kesal dan keluh di hujung telefon.

"Kawan dah kata dan memberi ingatan kepada Zaid dan Azmin jangan sampai jadi petaka kepada PKR," kata saya kepada Baha. Baha jadi tambah bingung dan berjanji untuk sambung berkecek hari ini.

Nampaknya rancangan untuk berkecek (bertemu) dengan Baha mengenai calon timbalan presiden PKR tidak jadi. Zaid sudah pun tarik diri dan letak semua jawatan. Persaingan kini antara Azmin dengan Mustapa Kamil. Kedudukan kini pula Azmin sudah meningalkan Mustapa Kamil jauh di belakang. Semacam sudah sah Azmin akan jadi timabalan presiden. Suka tidak suka itulah yang ada. Azmin sangat seronok dengan tindakan merajuk Zaid itu.

Kesian kepada Mustapa Kamil. Kalau Zaid ambil keputusan awal, dengar nasihat saya supaya jangan bertanding, mungkin dia ada harapan. Undi Zaid akan belot kepada Mustapa Kamil. Tetapi nasi sudah menjadi bubur, Zaid bukan saja mengecewakan pengikutnya tetapi turut mengecewakan Mustapa Kamil. Tentunya juga melukai hati Anwar Ibrahim sekali. Apalah malang nasib Anwar apaklah ini sebahagian kifarah Allah?

Apa yang hendak dikatakan dengan tindakan Zaid ini? Bagi saya senang saja. Zaid tidak layak untuk menyertai mana-mana parti politik dalam negara ini. Sebabnya... tidak ada parti yang perfect, sempurna dan syumul yang diimpi-impikan Zaid. Cara Zaid mengkritik orang lain dan partinya itu seolah-olah beliau mengharap akan ada parti yang bersih turun dari langit atau datang dari syurga. Zaid terlalu idealis mengenai hal ini. Pencarian Zaid itu sia-sia saja kerana manalah ada gula dalam jadam.

Zaid memang seorang kritis, tegas dan bersih. Beliau merasakan dirinya sesuci embun pagi. Jadi parti politik di Malaysia ini baik Umno, baik PKR hatta Pas sendiri tidak sebersih embun pagi. Semuanya ada tipu muslihat, apa lagi ketika ada pertandingan. Bezanya sikit atau banyak besar atau kecil saja.

Umno tidak usah ceritalah. Zaid sendiri turut sama terlibat dengan kekotoran dan cara Umno berebut jawatan. Dia pernah jadi orang Umno. Dia pernah digantung kerana telibat dengan politik wang. PKR juga asalnya orang Umno. Cara Umno, budaya anjing tak makan tahi tetapi hidu tahi tetap ada dalam PKR. Jadi apa nak peliknya? Zaid tidak perlu terkejut kalau berlaku penyelewengan seperti mana dia katakan itu sebab PKR adalah genetik Umno. Sebelum dia kesal dan kecea patutnya dia sudah merasai situasi itu kerana dia kenal Umno.

Dari awal sejak mula berbual dengan beliau secara rapat, saya sudah nasihatkan beliau supaya jangan cepat menyertai PKR. Beliau kena tunggu dan lihat dulu bagaimana perjalanan, gerak geri dan juga denyut nadi dalam Umno. Jangan mudah terpesona dengan kehebatan dan variasi PKR. Tetapi Zaid tidak sabar dan mempedulikan apa yang saya sebutkan. Dia nampak PKR adalah alternatif kepada Umno. Kemenangan besar PKR dalam pilhan raya umum menjadikan dia lupa bahawa PKR asalnya Umno?

Maka dia mengumumkan masuk PKR di satu majlis di Sungai Ramal, Cheras. Bila dia membuat pengumuman, saya tidak dapat berkata apa-apa lagi mengenai dirinya. Dia sudah membuat pilihan dan itu adalah haknya. Saya hanya tunggu dan mahu melihat sejauh mana kekuatan dan kesabarannya untuk mendaki gunung siasah bernama PKR.

Saya sudah bayangkan ia bukan senang untuk Zaid sampai ke puncaknya. Banyak sebab. PKR bukan sebuah syarikat yang boleh dimanipulasikan Zaid dengan undang-undang, moral dan kredibilitinya untuk memilikinya. Wang yang banyak tidak menjamin dia akan dapat membeli PKR.

Apabila kerusi Parlimen Hulu Selangor kosong, dia ada bertanyakan saya. Dia membayangkan mahu bertanding atas alasan dia kena berada dalam Parlimen untuk membantu Anwar. Katanya wakil PKR yang ada semuanya tidak bertenga dan kuat untuk membantu Anwar. Ewah... sedap bunyinya. Saya kata, lebih baik tidak payah. Alasan saya, dia akan kalah, kedua dia akan dimarahi oleh orang lama dalam PKR, dan ketiga dia akan 'kehilangan' wang dalam pilihan raya itu.

Mulanya dia diam. Mungkin menerima pandangan saya. Lepas itu dua tiga hari panggil saya lagi dan minta pandangan. Saya tetap mengatakan jangan, sebab dia akan kalah. Dia cuba bahas, katanya ada perubahan dalam minda rakyat kini. Rakyat sudah bencikan BN. Saya kata kalah. Bila dia nampak berkeras nak juga, saya tidak ada pilihan lain melainkan menghalaknya. Saya memberi semangat pulak.

Mari pula musim bertanding jawatan dalam PKR. Dia sekali lagi menghubungi untuk minum di Bangsar. Percakapan berkisar kepada masa depan Anwar. Dia memberi pandangannya yang Anwar akan di penjara disebabkan kes liwat. Dia cukup yakin! Bila Anwar masuk penjara siapa nak gerakkan PKR, tanyanya. Baginya tidak ada tokoh yang layak yang ada dalam PKR kini. Saya sudah faham dia mahu bertanding jawatan tertinggi dalam parti berkenaan dengan harapan akan jadi presiden PKR.

Saya memberi pandangan sekali lagi secara ikhlas agar jangan bertanding. Bagi saya dia sudah cukup istimewa dalam PKR. Sudah ada jawatan penting tidak payah temoh (tamak) untuk jawatan tinggi. Dia sudah dilatik ajdi Ajk Biro Politik, Penyelaras Pakatan Rakyat, dilantik jadi Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan dan dilantik (pilih) pula jadi pengerusi PKR Cabang Wangsa Maju. Dia harus tumpukan kepada jawatan dan tugas itu. Saya membayangkan kalau berlaku pertandingan PKR akan mengalami perpecahan, ini satu kemalangan dan kecelakaan kepada PKR.

Belliau bergerak ke Wangsa Maju kerana nak bertanding di sana dalam piliahan raya akan datang. Sebelum ini dia memasang angan-angan untuk kekal di Hulu Selangor. Nak jaga dan suburkan PKR Hulu Selangor. Dalam masa sama juga dia berangan-angan untuk bertanding di Kota Bharu. Penjualan bangunan Umno Kota Bharu adalah modalnya untuk menawan hati orang Pas Kota Bharu. Saya pening melihat sikap Zaid ini dan makin mengenali perangai dan fiilnya.

Dia seorang yang tidak isriqamah dan gelojoh dalam membuat keputusan. Tidak berhati-hati dan membuat selidikan mendalam akan kesan dan implikasinya. Jiwanya tidak tenang. Jauh sekali memiliki jiwa mutmaninah! Dia lorat tidak tentu fasal. Saya tidak tahu apakah yang sedang bermain di dalam jiwanya. Mungkin tindakan beliau meletak jawatan dan tarik diri bertanding untuk membolehkan dia mengembalikan dirinya kepada ketenangan semulajadi. Baguslah...

Tetapi tindakan itu sudah terlewat. Ia akan ditengok dan disuluh sebagai orang yang kecewa. Tohmahan kepada PKR sebagai parti yang lemah, tidak progresif, tidak adil dan sebagai kebusukan itu adalah balikkan daripada apa yang ada kepada dirinya. Selepas ini kalau Zaid ingin menyertai mana-mana parti usahlah layan beliau. Lebih elok Zaid tubuh parti sendiri dan lantik diri sendiri untuk jadi presiden itu lebih afdal dan memudahkan untuk beliau mencapai matlamatnya! Atau beliau boleh memperhebatkan kebajikan menerusi Yayasan Kota Bharu milik isterinya [wm.kl. 8:00 pm 08/11/10]

Isnin, 8 November 2010

Zaid "mati sebelum ajal"


Datuk Zaid Ibrahim mengumumkan menarik diri daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden Keadilan dan meletak semua jawatan dalam parti itu.

Beliau yang juga Pengerusi Perhubungan Keadilan Wilayah Persekutuan membuat keputusan itu kerana tidak ada usaha dari pimpinan parti untuk mengatasi pelbagai masalah manipulasi dan amalan pemilihan yang tidak adil, walaupun isu itu diungkit berkali-kali.

“Saya ditawarkan untuk bergabung dengan parti ini di bawah kepercayaan bahawa saya boleh mempromosikan politik progresif, memelihara dan mengembangkan nilai-nilai politik berprinsip dan budaya yang saya anggap penting bagi perkembangan demokrasi dan tata pemerintahan yang baik di negara ini.

“Aku salah,” tulisnya di dalam blognya http://www.zaiduntukrakyat.com hari ini.

Sharpshooter - Bukan mudah untuk menjadi seorang pejuang tulen yang sanggup menghadapi segala risiko. Jika takut pada risiko usah bicara soal perjuangan. Kita mampu berbicara tentang misi dan visi perjuangan tetapi tiada ertinya bila kita membuat keputusan drastik dengan meletak jawatan atau menarik diri.

Sharpshooter juga pernah berkata kepada imam muda Batu Cave YB Amirudin, mengapa team anda "Generasi Reformasi" yang diketuai oleh Rafizi, "mati sebelum ajal." Sebagai pemimpin anak muda kita wajib punyai pendirian yang jelas dan tegas bukannya tunduk dan angguk kepada telunjuk seorang pemimpin. Sebagai pemimpin anak muda kita wajib berjiwa merdeka dan bukannya bertanding atas arahan seseorang dan akhirnya menarik diri juga atas arahan seseorang.

Pemimpin anak muda wajib berdikari dan bukannya bergantung atau menyorok dibawah ketiak seorang pemimpin. Pemimpin anak muda akan dilihat terlalu lemah bila mana ianya bertindak atau membuat keputusan atas arahan orang lain tidak kira apa juga alasannya samada "U-Turn" atau "T-Junction." Bagaimana kita mahu menjadi seorang pemimpin anak muda yang hebat dan disegani sekiranya diri kita sendiri pun ibarat "masih menyusu dengan mama dan menyorok di bawah ketiak abah".

Berbalik kepada isu Zaid, ramai yang menelefon bertanya apa sebenarnya Zaid tarik diri dan melepaskan semua jawatan. Apa yang terjadi sebenarnya? Sebenarnya apa juga alasan yang diberikan oleh Zaid samada tentang ketidak telusan pemilihan atau soal campur tangan Anwar Ibrahim yang bermatian-matian bagi memastikan calon kesayangannya Azmin Ali menang atau mungkin beliau terlalu kecewa kerana ditipu penyokongnya di Sabah atau sebagainya, mengapa harus beliau menarik diri dan melepaskan semua jawatan?

Sepatutnya jika kita benar-benar seorang pejuang, kita wajib lawan dan terus lawan soal ketidakadilan yang berlaku bukannya mengambil jalan mudah dengan melepaskan semua jawatan dan menarik diri. Jika takut dilambung ombak, usah berumah di tepi pantai. Inilah sebenarnya ujian yang wajib ditempuh jika mahu jadi seorang pejuang tulen.

Sharpshooter seperti semua sedia maklum memang terlalu rapat dengan Chegubard dan berkempen untuk memastikan Chegubard ditabalkan menjadi Ketua AMK Pusat yang baru. Apakah Chegubard tidak punyai tekanan dan serangan hebat serta fitnah kerana menentang calon pilihan wahyu? Apakah Chegubard tidak membuat laporan secara dalaman kepada parti? Tidak perlu sharpshooter dedahkan semua laporan kerana kami sayangkan Parti Keadilan Rakyat yang lahir di atas darah dan keringat rakyat.

Kami cukup yakin dan akan terus menegur segala kepincangan dan penyelewengan yang berlaku biarpun Chegubard ibarat "anak tiri". Inilah semangat luar biasa yang dimiliki oleh Chegubard "membujur lalu melintang patah." Chegubard ibarat Hang Jebat bukannya seperti Hang Tuah yang taat membuta tuli. Inilah kehebatan Chegubard bersama teamnya "Penerus Perjuangan Reformasi".

Chegubard berkata....
Biar seratus tekanan yang datang...
Biar seribu serangan yang melanda...
Biar sejuta fitnah yang dilontar...
Biar patah sayap namun bertongkat paruh ku terbang jua...

Namun apa yang lebih penting dan selalu sharpshooter berpesan kepada diri sendiri dan sahabat-sahabat seperjuangan, jangan terlalu taksub kepada mana-mana pemimpin. Pemimpin boleh datang dan pergi. Pemimpin bukan malaikat yang tidak buat salah. Anak muda wajib berani menegur pemimpin jika terbukti pemimpin tersebut tergelincir dari landasana perjuangan.

Kepada ahli Keadilan, ingatlah menang kalah adat pertandingan tetapi soal penyelewengan dan ketidakadilan wajib ditentang dan yang paling penting teruskan perjuangan dan ingatlah musuh sebenar adalah umno dan b-end bukan sesama kita.

Jangan sampai pimpinan PAS dan DAP akan tinggalkan Keadilan dalam PRU13 kerana Keadilan dianggap beban dan sampah. Jangan sampai bila setiap kekalahan, Keadilan dipersalahkan. Ayuh kita kukuhkan Parti Keadian dan kukuhkan Pakatan Rakyat dan teruskan perjuangan untuk menawan Putrajaya.

* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

Ahad, 7 November 2010

PEMILIHAN PKR - BLOGGER SEDANG MENJAHANAMKAN PARTI

Oleh: WFAUZDIN NS

NEGARA musnah jika PKR menuju Putrajaya. Begitulah bunyinya beberapa Blogger menyampaikan isyarat untuk memperbetulkan parti ini. Jika demikianlah keadaannya buat apa lakukan kerja bodoh untuk terus bersama PR? Bukankah PR ingin bersama PKR dan DAP menuju Putrajaya? Masakan kerana taksub menyokong beberapa pemimpin dan teramat anti dengan Azmin, maka tergamak mereka menyebut begitu?

Saya tahu beberapa Blogger begitu mengharapkan Zaid Ibrahim menjadi Timbalan Presiden PKR, begitu juga ada Blogger yang ingin melihat Sdr Mustafa Kamil menjadi Timbalan Presiden PKR sama juga saya berharap agar YB Azmin memenangi kerusi Nombor Dua di dalam parti ini. Maka, pastilah masing-masing akan cuba berkempen untuk calon pilihan masing-masing. Peliknya, di dalam keadaan mereka ingin naikkan calon-calon mereka, mereka menyebut bahawa negara akan hancur jika PKR menuju Putrajaya. Mungkin, negara tidak jadi hancur seandainya Zaid memenangi pertandingan ini.

Dakwa mereka pemilihan PKR kali ini dicemari dengan tangan Azmin serta dibantu oleh Anwar. Peliknya, sehingga kini Azmin semakin dihampiri oleh Zaid dari segi jumlah undian. Jika benar tangan Azmin bersama Anwar mencatur pemilihan ini, bodoh sangat bagi Azmin untuk membiarkan dirinya dihampiri rapat oleh Zaid. Mungkin bagi puak ini, kedudukan YB Nurul Izzah yang berada di depan sekarang di dalam perebutan kerusi Naib Presiden PKR juga adalah hasil campurtangan Azmin dan Anwar? Tetapi ada yang mendakwa Azmin tidak `sebulu' dengan Nurul Izzah, mengapa pula Nurul Izzah sekarang berada di depan?

Bukan untuk menepis dakwaan kelemahan JPP mengendalikan pemilihan kali ini. Mungkin ada beberapa prosedur dan cara pemilihan yang diadakan boleh dipertikaikan. Bagi saya, jika PKR membatalkan kesemua pencalonan sebelum ini dan mengadakan pemilihan semula itu adalah lebih baik agar puak-puak itu berpuas hati. Tetapi, berpuas hati jugakah mereka jika mereka dapati calon yang mereka mahukan itu tidak mendapat pencalonan atau undian yang tinggi? Mereka akan mencari seribu alasan lain untuk mengatakan pemilihan patut diadakan semula.

Kita boleh beri pendapat dan kita juga boleh tidak bersetuju dengan sesiapa di dalam parti. Tetapi untuk menyebut keburukan parti sehingga ingin menyamakan dengan Umno adalah satu perbuatan yang teramat bodoh. Lebih baik keluar dari parti yang kita sendiri percaya parti ini akan meruntuhkan negara suatu hari nanti.

Saya tetap yakin, semua ahli PKR akan dapat menilai siapa yang sebenarnya sayangkan parti atau sayangkan dua tiga kerat tokoh parti. Apa yang penting, parti telah laksanakan pembaharuan yang baik dari segi amalan demokrasi. Kelemahan tetap wujud, jika ada penyelewengan berlaku menjadi kewajipan pimpinan parti memperbaikinya segera. Samada Azmin, Zaid atau Mustafa memenangi pemilihan kali ini, biarlah mereka menang dengan bermaruah. Jika terbukti ada unsur yang tidak baik sepanjang pemilihan ini, PKR wajib mengambil tindakan tegas ke atas sesiapa sahaja. Sekadar bercakap dan menuduh seolah-olah calon pilihan kita sahaja yang betul, sampai bila pun parti ini tidak boleh kita baiki bersama./wfauzdin.blogspot.com

Qardhawi Malaysia Sila Pilih Gelanggang

MSO


WALAUPUN mantan atau sudah menjadi bekas penjawat sesuatu jawatan, tetapi kadang-kadang kenyataan mereka lebih berbara daripada kenyataan penjawat jawatan yang sama. Kenyataan mereka masih menjadi renungan, panduan dan bahasan orang ramai. Dalam kata lain kenyataan mereka persis lahar gunung berapi dan boleh menimbulkan kontroversi. Apakah sifat ini menandakan mereka (mantan, bukan menantang) ini masih berbisa dan relevan?

Perhatikan kepada kenyataan atau ulasan yang keluar dari rongga mulut dua mantan dari dua profesyen yang berbeza, Dr Mahatahir Mohamad selaku mantan PM dan Mohd Asri Zainul Abidin, mantan Mufti Kerajaan Negeri Perlis. Kenyataan dan ulasan mereka sering menjadi rujukkan dan tajuk besar sebuah akhbar arus perdana. Kenyataan dan singgungan mereka terhadap seseorang atau isu masih laku untuk melariskan jualan akhbar berkenaan.

Ternyata selepas menjadi mantan, (bukan menantang) apabila terlepas dari rantai general order, tindakan disiplin dan undang-undang profesyen, mereka jadi lebih berani dan keras. Nampak lebih jujur dan ikhlas. Mereka semacam memejelmakan diri hakikat mereka yang kini sedang menyinggahi syurga.

Apakah untuk mendapat ulasan keras, telus dan berani seseorang itu harus berada dari luar kandang profesynya yang terikat dengan peraturan terlebih dahulu? Jadi kalau begitu, pecatlah mereka (penjawat jawatan sebegitu) baru mereka akan berkokok dengan suara sebenarnya. Baru mereka berpijak di bumi nyata. Selagi mereka dalam jabatan, terikat dengan undang-undang profesyen, general order mereka berkokok hanya separuh suara saja? Ertinya suara mereka sebelum ini adalah suara selektif demi memenuhi naluri parti pemerintah.

Mereka sebegitu mereka yang tidak jujur kepada diri sendiri. Mereka yang cuba hendak menegakkan keadilan tetapi keadilan di dalam diri sendiri mengendur dan mengelebeh. Mereka sebegitu adalah pejuang yang mencari makan menerusi jawatan mereka. Atau yang menyuapkan makanan menerusi lubang bawah bukan atas. Nilailah sendiri kualiti orang sebegitu.

Mahathir jadi berani dan lebih terbuka mengkritik Umno apabila beliau tidak jadi presiden Umno. Dia nampak penyakit Umno dan dapat menghidu segala kebusukan dan kehampakan Umno yang sudah berulat selepas dia tidak berkuasa dalam Umno. Selama dia berkuasa dalam Umno dia juga melakukan kesalahan yang dia benci sekarang ini. Merasakan Umno adalah haruman agung di firdausi.

Walaupun teguran Mahathir itu betul, tetapi ianya cacat dan sumbang sebab semasa beliau berkuasa beliau tidak menegurnya. Apakah manusia sebegini bukan manusia muanfik? Bila Abdullah Badawi jadi PM Mahathir tiba-tiba beliau dikuriakan kahsyaf oleh Allah untuk melihat segala kebejatan dalam Umno. Umno tiba-tiba menjadi huduh menyebabkan Mahathir keluar dari parti berkenaan. Abdullah bagi Mahathir seolah seperti hantu dan jembalang.

Demikian dengan Asri Zainul Abdiin yang kini menjadi mufti swasta yang paling berani, paling adil dan paling telus dan paling afdal? Selepas beliau tidak menjadi Mufti Perlis nampaknya beliau mahu menjadi Mufti dunia seperti Yusuf al Qardhawi – memberi pandangan, memberi fatwa dan mengkritik apa yang difikirkan palsuan dan bercanggah dengan syariah Islam. Asri adalah Ysuf Qardhawi Malaysia. Itu nampaknya yang beliau mahu cari dan lebelkan kepada dirinya, ulama bertaraf internasional yang bebas dan progresif.

Selepas beliau jadi Yusuf Al Qardhawi, skop percakapannya luas dan bebas. Ia bukan bercakap fasal hukum hakam agama saja. Tetapi sudah menjangku minda semua orang termasuk melintasi minda orang politik. Dia sudah berkeupayaan mengeluarkan fatwa-fatwa politik yang kontroversi dan bertentangan dengan penilaian demokrasi umum. Dia dlihat dan cuba memperlihatkan dia lebih canggih dari politician modern sekular dan juga politician Arab Melayu.

Kita menerima kalau beliau meperluaskan ilmu dalam tubuhnya. Dari bercakap soal kebebasan beragama, keringkasan dalam beribdat, anti bidaah dan khurafah kepada isu-isu politik dan turut memiliki ilmu untuk menyuluh apa yang ada dalam rektrum orang politik. Anihnya semasa Mahathir jadi PM slama 22 tahun dia tidak menerima hidyah untuk berbuat demikian. Kenapa? Apakah rektrum Mahathir kudus dan mulus?

Tidak kedengaran Asri bercakap mengulas mengenai pembangunan duniawi gila-gila yang Mahathir lakukan. Tidak pernah Asri menegur Mahathir yang gagal membawa perpaduan antara Pas dengan Umno. Tidak pernah beliau menegur masalah sosial di zaman Dr Mahathir? Tidak pernah beliau memberi formula untuk mengatasi masalah perkauman? Tidak pernah beliau ulas mengenangi kepincangan dasar dan pratik ekonomi baru di zaman Mahathir yang memberi kekayaan kepada kroni?

Anehnya selepas menjadi Yusuf al Qardhawi beliau rapuh untuk mengkritik dan menegur Anwar Ibrahim. Semacam ada imbuhan atau pun baksis tetap untuknya dengan berbuat begitu. Ada semacam dengki dan irihati beliau kepada Anwar Ibrahim. Smaca ada kontras dalam hal ini?

Tidak salah menegur dan mengkritik Anwar. Dia bukan maksum seperti juga Mahathir atau Najib atau Nik Aziz. Body Anwar juga rosak macam body Najib atau Mahathir. Tetapi cara Asri menegur itu ia tidak jujur dan semacam menggunakan air liur ahli Parlimen Kulim Bandar Baru saja. Kalau nak tegur dan buat pernilaian gunalah mirzan Allah dan bukan mirzan atau dacing BN.

Dua tiga hari lepas beliau minta Anwar berundur. Katanya Anwar gagal jadi ketua pembangkang yang berkualiti dan berkesan. Politik anjuran Anwar juga tidak seimbang dan mengikiskan nilai atau kualiti baik dalam politik dan menyumbang nilai buruk. Begitu kira-kira maksudnya.

Saya ingin bertanya Asri, apakah beliau berlaku adil kepada dirinya sendiri dalam membuat penilaian ke atas kerja-kerja Anwar sebagai ketua pembangkang dengan kerja ketua pembangkan sebelum ini. Apakah beliau mengira Tan Chee Kon lebih baik daripada Anwar ataupun Lim Kit Siang dan Abdul Hadi Awang lebih baik daripadanya? Rasanya Asri tidak membuat perhatian secara menyeluruh mengenai hal ini dan menimbang Anwar dengan dacing BN semata-mata. Untuk pengetahuan Asri selama beliau membuat pertimbangan menggunakan dacing BN selama itu natijah yang benar tidak akan diperolehi kerana dacing itu sendiri sudah rosak.

Asri juga mengatakan PKR atau Pakatan Rakyat memerlukan pemimpin baru jika tidak momentum pembakang yang ada sekarang akan lupus. Saya bersetuju perlu ada persediaan untuk ini. Anwar atau sesiapa yang berada di batisan hadapan dalam Pakatan hari ini tidak akan kekal. Paling lama selepas pilihan raya umum ke 13 mereka akan kondam. Malangnya Asri tidak sedia memberi calon untuk menggantikan Anwar Ibrahim. Sambil menolak Anwar beliau kena tunjuk calon lain yang dilihat menerusi jiwa batin dan kahsyafnya. Apakah yang layak memimpin PKR dan Pakatan Rakyat; Azmin Ali, atau Zaid Ibrahim (dari PKR) ataupun Abdul Hadi Awang, atau Husam Musa atau Nasharuddin Mat Isa dari Pas?

Orang-orang ini saya rasa tidak bertakhta di dalam hati Asri untuk diangkat menjadi pemimpin kerana kurang senafsu dengannya kecuali Nik Aziz. Tetapi masalahanya Nik Aziz sudah lama dan letih.

Orang memahami dengan apa yang dilontarkan Asri itu. Para pencari pengganti Anwar akan faham. Tetapi saya rasa banyak yang tidak faham dan terkapai-kapai dengan pandangan beliau itu. Asri kena jujur di dalam hal ini. Ulama bukan saja menyatakan haram tetapi menghuraikan apakah sebab-sebab haram. Selepas sesuatu (kalau makanan itu haram) maka ulama juga kena menunjukkan apakah makaan halal dan kena menyediakannya. Tanpa menunjukkan makanan halal menyebabkan orang akan mati kebuluran dan kematian itu sangat zalim dan dosanya akan menimbus ke atas pundak ulama.

Adalah zalim kalau ulama menutup jalan kerana satu muslihat tetapi tidak membuka jalan untuk keluar dari muslihat itu. Kalau Asri sendiri merasakan dia merasa sudah popular amat, dan boleh memimpin negara ini, beliau perlu membuat persiapan. Saya ingin sebut, dalam politik demorkasi keserabutan dan menhajnya tak sama dengan pancaroba dilalui mufti. Seorang mufti boleh membuat hukum dan menghukum di atas sejadah. Tenguk mufti dalam Musang Berjanggut. Mutif boleh mengatakan haram di atas sejadah atau di birai jendela tetapi orang politik untuk mendapt sokongan rakyat perlu bertarung dan turun padang.

Asri kini sedang mencari wadah untuk berjuang. Beliau juga seperti tidak percaya menerusi jawatan Al Qardhawi Malaysia itu tidak akan membawa beliau ke mana. Jadi beliau perlu masuk gelanggang. Makanya lebih autentik kalau beliau mengkritik dan ingin mengajar rakyat membenci Anwar duduklah dalam gelanggang.

Pilihlah mana-mana gelanggang ... dan memandangkan UBN sudah mula mendapat kepercayaan rakyat(?) ekoran kemenangan di Galas dan Batu Sapi masuklah Umno dan bertadinglah di mana-mana kerusi dalam pilihan raya umum di situ baru populariti, ilmu, profesonalisme, libralisasi ataupun pulralisme fahaman agama anda milik akan diuji rakyat. Silalah... Mat Maslan sedang menanti dengan borang Umno. [wm.kl 11:20 am 07/11/10]

Dakwaan blogger Haris kertas undi dijual kenyataan liar, kata SU Agung PKR

KUALA LUMPUR, 7 Nov — Parti Keadilan Rakyat (PKR) menafikan siri dakwaan aktivis sosial Haris Ibrahim bahawa kertas-kertas undi pemilihan pusat parti itu, yang berlangsung sejak 29 Oktober lalu, kini dijual oleh kem Azmin Ali.

Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail menyifatkan dakwaan itu sebagai “kenyataan liar Haris.”

“Borang yang Haris dedahkan itu adalah minggu lepas punya, sepatutnya sudah dihapuskan.

“Lagipun, warna borang minggu ini adalah berbeza dengan warna minggu lepas. Kalau (didakwa) ada jual beli kertas undi, mana kertas undi minggu ini,” kata beliau kepada The Malaysian Insider ketika dihubungi malam tadi.

Selain itu kata beliau, Jawatankasa Pemilihan Pusat (JPP) juga tidak menerima apa-apa aduan walaupun sistem pemilihan kali ini membolehkan setiap calon yang bertanding menghantar ejen proses pengundian dan pengiraan undi (PACA) di setiap pusat pengundian.

“Kalau ada anasir jual kertas undi, tentunya PACA paling awal menyerang JPP, bukan seorang blogger liar,” kata beliau lagi.

Pentadbir Pemilihan PKR Raden Shamsulkamar Raden Shamsudin juga menafikan perkara itu dengan menegaskan, beliau juga ingin tahu butiran lanjut mengenai tuduhan itu.

“Tidak benar... sebenarnya saya pun nak tahu dari mana, berapa banyak kertas undi boleh dibeli, harganya, tetapi kami telus (dalam mengendalikan pemilihan),” kata beliau lagi kepada The Malaysian Insider.

Calon jawatan naib presiden Nurul Izzah Anwar melihat dakwaan itu sebagai sesuatu yang berat.

“Saya memandang berat dakwaan ini dan saya menggesa agar siasatan mendalam dijalankan berhubung perkara ini,” kata Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai ketika ditanya tulisan Haris semalam.

Pada masa yang sama beliau meminta ahli-ahli parti bertenang dan berkata, parti harus mengambil tindakan tegas dengan menjalankan siasatan rapi.

“Sebaik sahaja siasatan selesai, parti harus mengambil tindakan tegas ke atas mereka yang mencuri harta parti, selain kerana telah membenarkan sekuriti dilanggar,” katanya lagi.

Sebanyak 68 cabang telah selesai mengadakan pemilihan pucuk kepimpinan pada hujung minggu lalu - pusingan awal tiga hari pertama - dengan Azmin kini mendahului Datuk Zaid Ibrahim dan Mustafa Kamil Ayub bagi pemilihan timbalan presiden.

Pada sidang media minggu lalu, Saifuddin telah memberi penjelasan berhubung kesilapan pada pengumuman keputusan rasmi yang menunjukkan Zaid, Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan, pada Isnin lalu mendahului saingan tiga penjuru jawatan nombor dua itu buat seketika.

Dalam blognya kelmarin di bawah tajuk ‘PKR, and its ballot papers, up for sale’ (PKR, dan kertas undi untuk jualan), Haris berkata, beliau akan menemui seseorang yang mendakwa mempunyai kertas undi, yang boleh digunakan dalam pemilihan kali ini dan akan menyerahkan kepadanya sebagai bukti.

Dalam tulisan susulan bertajuk “Kak Wan, what do you want me to do with these ballot papers? (Kak Wan, apa yang anda mahu saya lakukan dengan kertas-kertas undi ini) semalam, Haris berkata, beliau menemui lelaki berkenaan yang menunjukkannya kertas undi bagi jawatan timbalan presiden, naib presiden dan Majlis Pimpinan Pusat (MPP).

“Kertas undi bagi jawatan timbalan presiden, naib presiden semuanya membawa nombor siri manakala kertas undi MPP tidak.

“Dia memiliki 100 keping kertas undi kesemuanya,” tulis Haris dalam blognya The People’s Parliament.

Haris berkata, beliau bertanya pihak yang bertanggungjawab mengeluarkannya tetapi dia enggan menjawab.

“Dia menjelaskan pengawas pemilihan JPP boleh memanipulasi senarai ahli yang menghadiri proses pemilihan, di mana peratusan keluar mengundi adalah rendah, diubahsuai ke arah peningkatan, dan dimasukkan kertas undi tambahan ke dalam peti undi,” katanya lagi.

Malah kata beliau lagi, di tempat tertentu tiada langsung senarai kehadiran ahli, keadaan yang membolehkan kertas undi tambahan dimasukkan ke dalam peti undi.

Haris memberitahu, lelaki berkenaan mengakui dia mendedahkan perkara berkenaan kerana kepimpinan yang dia memihak dilihat ditipu.

Malah menurut Haris, lelaki itu bertindak sedemikian dengan harapan sesuatu akan dilakukan untuk membetulkan keadaan itu dan jika tidak, tiada gunanya kekal dalam PKR.

Haris juga berkata, apabila ditanya siapa di belakang kejadian itu, lelaki berkenaan mendakwa Azmin dan sekretariat ibu pejabat dan beberapa anggota JPP di mana pengerusinya Dr Molly Cheah tidak lagi mempunyai kawalan ke atas jawatankuasa berkenaan.

Haris, peguam yang berpejabat di Bentong juga menunjukkan kertas undi yang didakwa diperoleh daripada lelaki terbabit dan mempersoalkan sama ada terdapat banyak lagi kertas undi di luar pada masa sekarang.

Haris juga bertanya sama ada Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang berjaya mempertahankan jawatannya tanpa cabaran akan melakukan sesuatu untuk mengatasi isu terbaru ini.

Malah dalam mesej Twitter semalam, Timbalan Presiden Senator Dr Syed Husin Ali pula berkata, “anggota-anggota PKR harus waspada terhadap blog-blog dan laman-laman web yang menabur pelbagai fitnah untuk gagalkan pemilihan parti.”

“Mereka punya agenda buruk,” kata beliau yang tidak mempertahankan jawatannya kali ini.

Hari ini masuk hari kelima pemilihan dilangsung dan tinggal lima hari lagi.

Isnin, 1 November 2010

Kesilapan data: Azmin pula mendahului

Perangkaan rasmi terbaru daripada setiausaha agung PKR Saifuddin Nasution menunjukkan naib presiden parti itu, Azmin Ali sedang mendahului dalam pemilihan timbalan presiden dengan mendapat 3,051.

Saifuddin memberitahu sidang akhbar di ibupejabat PKR di Petaling Jaya hari ini bahawa Datuk Zaid Ibrahim pula mendapati 2,529 undi manakala seorang lagi calon, Mustaffa Kamil Ayub memperolehi 1,149 undi.

Sebelum ini, lamanweb PKR menyiarkan keputusan yang menunjukkan Zaid masih mendahului perebutan jawatan nombor dua dalam PKR.

Difahamkan kesilapan itu dipercayai berlaku ketika proses memasuk data ke lamanweb berkenaan dan pihak parti sedang memperbetulkannya.

Berdasarkan keputusan laman web itu yang disiarkan pagi ini, (selepas 68 cabang mengundi), Zaid mendapat keseluruhan 3,683 undi, meninggalkan pencabar terdekat Azmin Ali yang memperolehi 3,051 undi.

Manakala seorang lagi calon Mustaffa Kamil Ayub mendapat 1,271 undi.

Walaupun halaman yang menyiarkan keputusan pengundian itu tidak dapat diakses selepas keputusan salah itu dimuatkan, semakan Malaysiakini pada jam 4.11 petang mendapati maklumatnya telah dibetulkan.

Manakala sidang akhbar Saifuddin yang dijadualkan pada jam 11.30 pagi, telah ditangguhkan sehingga jam 1 tengahari, dipercayai ada kaitan dengan keputusan tersebut.

Dalam sidang itu, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution menjelaskan kesilapan itu berlaku akibat tersalah kira akibat keputusan daripada 20 cabang diperoleh melalui telefon.

"Ia kesilapan manusia," katanya yang juga ahli parlimen Machang.

Sementara itu, bagi kerusi naib presiden pula, ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar (3,543 undi) kini sudah dipintas oleh Pengarah Strategik PKR Tian Chua (3,621).

Mereka diekori Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Mansor Othman (2,852) dan Pengarah Pilihan Raya PKR Fuziah Salleh (2,895).

Keputusan bagi calon naib presiden lain seperti berikut:

* Gobalakrishnan (2080)
* Xavier Jayakumar (1679)
* R Sivarasa (1553)
* Suresh Kumar a/l Ramachandran (1237)
* Yahya Sahri (1178)
* Baru Bian (659)
* Ansari Abdullah (646)
* Jonson Chong (626)
* Yusmadi Yusoff (615)
* S Manikavasagam (492)
* Dominique KH Ng (284)
* Saiman Marjuki (166)
* James Ghani (106)

Pemilihan PKR: Zaid, Tian Chua mendahului pemilihan pusat

KUALA LUMPUR, 1 Nov — Keputusan rasmi tiga hari pertama pengundian pucuk kepimpinan pusat PKR menunjukkan Datuk Zaid Ibrahim dan Pengarah Strategi Tian Chua berada di depan dalam saingan jawatan timbalan presiden dan naib presiden.

Keputusan yang dikeluarkan ibu pejabat PKR pagi ini menunjukkan Zaid, Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan memperoleh 3,683 undi manakala Naib Presiden Azmin Ali mendapat 3,051 undi.

Seorang lagi calon jawatan itu Mustaffa Kamil Ayub, yang juga naib presiden semasa, mengumpulkan 1,241 undi.

Bagi pemilihan sayap pemuda — Angkatan Muda Keadilan — muka baru Badrul Hisham Shaharin berada di depan dan sebagaimana diramalkan, Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin mendahului saingan dengan selesa.

Sebanyak 68 cabang selesai mengadakan pengundian sehingga semalam. Ia bermula Jumaat lalu.

Pengundian akan diadakan di cabang-cabang lain sepanjang tujuh hari lagi secara berperingkat-peringkat. Pengundian cabang Pasir Mas yang sepatutnya diadakan Jumaat lalu juga telah ditangguhkan sehingga 6 November.

Chua, Ahli Parlimen Batu menerima 3,621 manakala Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar memperoleh 3,543 undi dan Pengarah Pilihan Raya Fuziah Salleh dengan 2,895 undi.

Nurul Izzah mendahului saingan hari pertama yang menyaksikan sembilan cabang melangsungkan pengundian.

Laporan tidak rasmi semalam, dengan keputusan enam cabang tidak diketahui, menunjukkan Azmin mengatasi calon-calon nombor dua pada hari ketiga semalam. Zaid berada di depan pada Jumaat dan Sabtu.

Azmin memperoleh pencalonan terbanyak untuk jawatan timbalan presiden dan disusuli dengan Zaid dan Mustaffa.

PKR kini melangsungkan pengundian di setiap cabang secara berperingkat-peringkat selama 10 hari sepanjang tiga minggu ini di bawah sistem pemilihan langsung — julung kali diperkenalkan ekoran pindaan perlembagaan parti tahun lalu.

Di bawah sistem itu, setiap ahli mempunyai hak mengundi untuk memilih pemimpin pusat.

Bagaimanapun pengundian pemilihan pusat ini berhadapan dengan peratusan keluar mengundi yang rendah berbanding ketika pemilihan kepimpinan cabang sekitar 20 peratus.

Sementara itu keputusan rasmi menunjkkan bagi jawatan naib presiden juga, Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang Datuk Dr Mansor Othman memperoleh 2,852 undi, Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrishnan 2,080, Exco Kerajaan Negeri Dr Xavier Jayakumar (1,679), Ahli Parlimen Subang R. Sivarasa yang juga naib presiden semasa menerima 1,553 undi, R. Suresh Kumar (1,237) dan Yahya Sahri (1,178).

Ansari Abdullah yang kini bertanding di pilihan raya kecil kerusi Parlimen Batu Sapi menerima 646 undi, pemimpin PKR Sarawak Baru Bian (659), bekas pengarah komunikasi PKR Jonson Chong (626), Ali Parlimen Balik Pulau Yusmadi Yusoff (615), Ahli Parlimen Kapar S. Manikavasagam (492), Pengerusi PKR Sarawak Dominique Ng (284), Setiausaha PKR Johor Saiman Marjuki (166) dan Ketua PKR cabang Papar dari Sabah, James Ghani (106).

Di peringkat sayap Wanita, penyandang kerusi Wanita Zuraida Kamaruddin berada di depan dengan 1,160 undi berbanding dua pencabarnya, Animah Ferrar yang mendapat 408 undi dan Suraya Sudin 403 undi.

Bagi jawatan timbalan ketua Wanita, Exco Kerajaan Negeri Selangor Rodziah Ismail menerima 1,400 undi untuk mendahului Asmah Abd Kadir yang mendapat 414 undi.

Berbanding sayap Wanita, persaingan bagi jawatan ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) kelihatan sengit dengan Badrul Hisham, Ketua PKR cabang Rembau memperoleh 1,133 undi berbanding penyandang Shamsul Iskandar yang menerima 1,029.

Bagaimanapun gandingan Shamsul Iskandar bagi jawatan timbalan ketua AMK, Khairul Anuar memperoleh 1,214 undi untuk mengatasi ADUN Teja Chang Lih Kang dari pasukan Badrul Hisham, yang menerima 833 undi.

Pengundian minggu ini akan diadakan Jumaat, Sabtu dan Ahad ini

Ahad, 31 Oktober 2010

Update Jumlah Undian Timbalan Presiden

Pengundian Untuk Hari Ini

(Kemaskini)

Sebanyak 27 cabang PKR di lima buah negeri pada hari ke-3 mengadakan pemilihan pucuk pimpinan parti termasuk memilih pemimpin di peringkat sayap - Angkatan Muda Keadilan (AMK) dan Wanita PKR.

Cabang-cabang tersebut adalah enam di Pulau Pinang, Perak (8) Pahang (7), Melaka (4) dan dua cabang di Negeri Sembilan.

Ipoh Timor: Timbalan Presiden (Azmin, 50; Zaid, 14; Mustaffa, 2)


Kuala Kangsar: Timbalan Presiden (Mustaffa, 48, Azmin, 13; Zaid, 12)


Kampar: Timbalan Presiden (Mustaffa, 22, Azmin, 21; Zaid, 16)


Beruas: Timbalan Presiden (Azmin, 173, Zaid, 14; Mustaffa, 4)


Bagan: Timbalan Presiden (Azmin, 9; Zaid, 6; Mustaffa, 4)


Batu Kawan: Timbalan Presiden (Zaid, 94; Azmin, 59; Mustaffa, 9)


Temerloh: Timbalan Presiden (Zaid, 25; Azmin, 24; Mustaffa, 0)


Rompin: Timbalan Presiden (Zaid, 55; Azmin, 19; Mustaffa, 2)


Tampin: Timbalan Presiden (Zaid, 115; Azmin, 6: Mustaffa, 2)


Ipoh Barat: Timbalan Presiden (Mustaffa, 40, Zaid, 14; Azmin, 9)


Permatang Pauh: Timbalan Presiden (Azmin, 211; Zaid, 58; Mustaffa, 11)


Tambun: Timbalan Presiden (Mustaffa, 11; Azmin, 33; Zaid, 10);


Naib Presiden (Nurul Izzah, 120; Tian Chua, 118; Gobalakrishnan, 116; Yahya, 96)


Maran: Timbalan Presiden (Zaid, 24; Azmin, 4; Mustaffa, 1)


Rembau: Timbalan Presiden (Zaid, 49; Azmin, 7; Mustaffa, 4);


Naib Presiden (Nurul Izzah, 44; Fuziah, 39; Jonson, 30; Tian Chua, 14); Ketua AMK (Badrul Hisham, 39; Shamsul, 0)


Kepala Batas: Timbalan Presiden (Zaid, 56; Azmin, 38)


Alor Gajah: Timbalan Presiden (Zaid 104; Azmin, 93; Mustaffa, 33)


Bukit Mertajam: Azmin (100), Zaid (15), Mustaffa (6)


Tangga Batu: Azmin (80), Zaid (85), Mustaffa (22)


Bukit Katil: Azmin (97), Zaid (41), Mustaffa (8)


Masjid Tanah: Azmin (16), Zaid (38), Mustaffa (8)


Paya Besar: Azmin (11), Zaid (32), Mustaffa (3)


Kuala Krau: Azmin (104), Zaid (19), Mustaffa (7)


Bentong: Azmin (99), Zaid (30), Mustaffa (1)


Tasek Gelugor: Azmin (8), Zaid (40), Mustaffa (41)


Parit: Azmin (20), Zaid (2), Mustaffa (120)


Batu Gajah: Azmin (157), Zaid (5), Mustaffa (5)

cuma cabang Bera belum tahu keputusanya

Azmin kumpul undi terbanyak semalam, Zaid masih di depan

KUALA LUMPUR, 31 Okt — Persaingan jawatan timbalan presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) semakin rancak, walaupun peratusan keluar mengundi masih rendah, dengan ketiga-tiga calon mula merapatkan jurang undi khususnya pada hari kedua semalam.

Datuk Zaid Ibrahim masih mendahului Azmin Ali dan Mustaffa Kamil Ayub tetapi persaingan sengit dilihat membabitkan Zaid dan Azmin. Keputusan tidak rasmi diperoleh The Malaysian Insider menunjukkan Zaid telah mengumpulkan 1,552 undi manakala Azmin pula 1,509 dan Mustaffa 636 — jumlah undi sepanjang dua hari pertama pengundian pemilihan pusat dilangsungkan.

Ini kali pertama PKR mengadakan sistem pemilihan secara langsung membolehkan kaedah satu ahli satu undi digunakan.

Pun begitu, Azmin memperoleh undi terbanyak semalam iaitu 1,008 berbanding Zaid 974 manakala Mustaffa 572. Pada hari pertama kelmarin, Zaid menerima 577 undi, Azmin 374 dan Mustaffa 61.

Bagi kerusi naib presiden, empat calon yang memperoleh undi terbanyak pada hari pertama masih berada di depan dalam saingan membabitkan seramai 17 calon. Mereka ialah Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, Pengarah Pilihan Raya PKR Fuziah Salleh, Pengarah Strategi PKR Tian Chua dan Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang Datuk Dr Mansor Othman.

“Keempat-empat calon ini dilihat masih di depan, tetapi saya tiada jumlah undi yang tepat,” kata seorang pemimpin kepada The Malaysian Insider. Sumber memberitahu, bagi jawatan ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), daripada 30 cabang yang dikumpulkan keputusan pengundian setakat awal pagi ini, Badrul Hisham Shaharin memperoleh 459 undi manakala penyandang Shamsul Iskandar Mohd Akin 328 undi.

Setakat semalam 41 cabang telah mengadakan pengundian manakala 27 cabang lagi hari ini. Tiga cabang di Melaka iaitu Masjid Tanah, Alor Gajah dan Tangga Batu, dua di Negeri Sembilan (Rembau dan Tampin) dan enam di Pulau Pinang iaitu Kepala Batas, Tasek Gelugor, Bagan, Permatang Pauh, Batu Kawan dan Bukit Mertajam. Pulau Pinang dan Melaka memulakan tirai pengundian hari ini.

Sejumlah lapan cabang di Perak iaitu Tambun, Ipoh Timor, Ipoh Barat, Batu Gajah, Kuala Kangsar, Beruas, Parit dan Kampar terlibat dalam pengundian hari ini.

Sembilan cabang di Perak telah menyelesaikan pengundian mereka semalam. Pahang juga menyambung pengundian hari ini dengan cabang yang terbabit ialah Paya Besar, Maran, Kuala Krau, Temerloh, Bentong, Bera dan Rompin.

Sabtu, 30 Oktober 2010

Zaid dahului Azmin, Mustaffa pengundian hari pertama

KUALA LUMPUR, 29 Okt — Datuk Zaid Ibrahim mendahului dua calon lain bagi jawatan timbalan presiden pada hari pertama pengundian pemilihan pusat Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang diadakan di dua negeri hari ini.

Keputusan tidak rasmi menunjukkan Zaid, Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan menguasai enam daripada sembilan cabang yang melangsungkan pengundian di bawah sistem pemilihan langsung yang julung kali diadakan selepas parti itu meminda perlembagaannya tahun lalu.

Kedua-dua Zaid dan Naib Presiden Azmin Ali dipercayai berhadapan dengan saingan sengit. Seorang lagi calon timbalan presiden Mustaffa Kamil Ayub, yang juga naib presiden, berada di kedudukan ketiga.

Daripada lapan cabang yang diketahui keputusan pengiraan undi, yang berakhir sekitar 10 malam tadi, Zaid memperoleh 573 undi berbanding 311 undi buat Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak.

Daripada lima cabang di Kedah, Zaid memperoleh 282 undi manakala Azmin pula 238 undi.

Sementara itu bagi jawatan naib presiden, daripada 17 calon yang bertanding Pengarah Pilihan Raya PKR Fuziah Salleh, Pengarah Strategi Tian Chua, Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang Datuk Dr Mansor Othman dan Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar dikatakan mendahului calon-calon lain.

“Ada beberapa calon yang memperoleh undi yang rapat jumlah mereka,” kata seorang pemimpin yang dihubungi The Malaysian Insider malam ini.

Sembilan cabang yang mengadakan pengundian hari ini ialah Tumpat, Kota Baru, Rantau Panjang dan Pengkalan Chepa di Kelantan sementara di Kedah pula Alor Setar, Langkawi, Pokok Sena, Kuala Kedah dan Kubang Pasu.

Baki 59 cabang akan melangsungkan pengundian esok dan lusa, yang bakal mengubah senario dan meningkatkan persaingan bagi jawatan-jawatan yang dipertandingkan.

Bagi jawatan ketua Angkatan Muda Keadilan, daripada enam cabang yang diumumkan keputusan tidak rasmi, Badrul Hisham atau lebih dikenali sebagai “Chegubard” mendapat 109 undi berbanding penyandang jawatan Shamsul Iskandar Mohd Akin sekitar 80 undi.

Bagaimanapun Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin dikatakan mendahului cabaran jawatan itu.

Presiden Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail telah mengekalkan kedudukannya tanpa cabaran.

Dalam pada itu, laporan Bernama yang memetik Timbalan Pengerusi PKR Kedah Wan Salleh Wan Isa berkata, bagi cabang Langkawi, untuk jawatan timbalan presiden, Azmin mendapat 116 undi manakala Zaid 74 undi Mustaffa tiga undi, dengan undi rosak 13.

Bagi Naib Presiden, Fuziah di tempat teratas mendapat 129 undi, Tian Chua (104), Mansor (73), Nurul Izzah (66) dan Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrishnan (44).

“Daripada jumlah 17 itu, dua calon mendapat kurang daripada 10 undi manakala enam kosong (tidak mendapat undi langsung),” katanya.

Katanya beliau masih menunggu keputusan untuk empat lagi cabang.

Jumaat, 29 Oktober 2010

Azmin ketinggalan dalam undian Timbalan Presiden

Daripada sembilan cabang PKR yang mula mengadakan pemilihan jawatan untuk jawatan tertinggi parti itu, Datuk Zaid Ibrahim kini mendahului di depan dengan 263 undi untuk jawatan timbalan presiden.

Beliau diekori dua lagi pencabar Azmin Ali dengan 116 undi dan Mustaffa Kamil Ayub dengan 32 undi.

Lima cabang di Kedah dan empat lagi di Kelantan memulakan pemilihannya hari ini.

Berbeza dengan pencalonan, kemenangan calon dikira berdasarkan jumlah undi yang terkumpul dan tidak dikira berdasarkan kemenangan di cabang.

Berikut keputusan yang diperoleh setakat ini:

Rantau Panjang
Timbalan Presiden: Azmin Ali (69), Zaid Ibrahim (2), Mustaffa Kamil Ayub (0)
Naib Presiden: Fuziah Salleh (68), Mansor Othman (68), Tian Chua (63), R Sivarasa (61)

Ketua Wanita: Zuraida Kamaruddin (30), Animah Ferrar 0, Suraya Sudin (0)
Timbalan ketua wanita: Rodziah Ismail (30), Asmah Abd Kadir (0)
Naib: Gan Pei Nei (26), Haniza Talha (26), Noor Sham Abu samah (25)

(Seramai 72 daripada 281 anggota hadir mengundi)

Kota Bharu
Timbalan: Zaid Ibrahim (174), Azmin Ali (11), Mustaffa Kamil Ayub (25)

Naib Presiden: Nurul Izzah Anwar (147), N Gobalakrishnan (88), Baru Bian (74),
Jonson Chong (60)

(Seramai 206 daripada 1,935 anggota hadir mengundi)

Pengkalan Chepa
Timbalan presiden: Azmin Ali (14), Zaid Ibrahim (8), Mustaffa Kamil Ayub (1).

(Hanya 23 daripada lebih 300 yang layak, hadir membuang undi)

Rantau Panjang
Ketua AMK: Shamsul Iskandar Md Akin (14), Badrul Hisham Shaharin (0)
Timbalan: Khairul Anuar Ahmad Zainuddin (14), Chang Lih Kang (0)
Naib: Azmizam Zaman Huri (14), Erveana Ansari Ali (13), V Sivam (13), Abdul Yunus Jamahri (1)

Alor Setar
Timbalan: Zaid Ibrahim (59), Azmin Ali (20), Mustaffa Kamil Ayub (5)

Pokok Sena
Timbalan: Zaid Ibrahim (20), Azmin Ali (2), Mustaffa Kamil Ayub (1)

Naib: Tian Chua (20), Sivarasa (17), Nurul Izzah Anwar (15), Mansor Othman (10), N Gobalakhrisnan (9), Fuziah Salleh (5), Suresh Kumar (3), Baru Bian (1), Xavier Jayakumar (1)

Ketua AMK: Badrul Hisham Shaharin (3), Shamsul Iskandar (0)
Timbalan: Chang Lih Kang (2), Kharul Anuar Ahmad Zainuddin (1)
Naib: Azmizam Zaman Huri (3 undi), S Kesavan (2) dan Lee Khai Loon (2 undi).

Ketua Wanita: Animah Ferrar (1), Suraya Sudin (2), Zuraida Kamarudin (0)
Timbalan: Rodziah Ismail (3), Asmah Abd Kadir (0)
Naib: Gan Pei Nei (3), Haniza Talha (3) dan Salma Ismail (2).

(Hanya 24 daripada 314 yang layak, membuang undi)

Rabu, 27 Oktober 2010

Hub hiburan: NGO Islam ucap 'tahniah', tunggu p'raya




Seperti dijangkakan, tindakan kerajaan melalui Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang mahu menjadikan Malaysia sebagai hub hiburan malam mula mendapat tentangan kumpulan NGO Islam.

Bagi Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), tindakan pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak itu 'disambut' mereka secara amat sinis.

"Tahniah kerana (kerajaan) berjaya menghancurkan rakyatnya," kata Setiausaha Agung PPIM Datuk Dr Ma'amor Osman (kiri) sambil menyifatkannya sebagai pengkhianatan kepada pentadbiran perdana menteri sebelum ini, khususnya Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurut perancangan ETP yang dikeluarkan kelmarin, pentadbiran Najib mahu menjadikan Malaysia sebagai hub hiburan malam bagi memacu industri pelancongan.

Ini akan dilaksanakan dengan penubuhan beberapa kelab malam terkemuka, menganjurkan konsert utama, melonggarkan garis panduan untuk penghibur antarabangsa dan "mempakejkan" semula acara antarabangsa seperti Formula 1 dan MotoGP.

Lebih mengejutkan, EPP mencadangkan penubuhan zon hiburan di lima negeri, termasuk Lembah Klang yang akan menyaksikan terdapat sekurang-kurang 10 kelab malam menjelang 2014.

Ketika dihubungi Malaysiakini tengah hari ini, Dr Ma'amor - pemimpin NGO Islam yang dilihat agak 'rapat' dengan kerajaan - berkata, rancangan ETP itu menyalahi pelbagai perkara, termasuk gagasan Wawasan 2020 yang mahu negara ini maju dengan acuan sendiri.

"Budaya kelab malam ini bukan budaya Timur. Ia budaya Barat, budaya berfoya-foya.

"Saya ucap tahniahlah kerana berjaya mengkhianati negarawan negara (Dr Mahathir)," katanya.

Ditanya berhubung tindakan susulan PPIM bagi menyatakan menangani rancangan itu, Ma'mor berkata:

"Kita tak pergilah (ke kelab malam). Boikot pun tak guna. Tak ada ahli kita yang pergi ke kelab malam. Tunggu pilihan rayalah nanti."

PPIM antara NGO pengguna Islam yang diingati kerana kempen boikot produk barangan tertentu seperti barangan keluaraan Yahudi dan Amerika Syarikat sebelum ini.

Khamis, 21 Oktober 2010

Azmin dan Saifuddin bidas Zaid, jangan bawa propaganda Umno

Azmin menuduh bahawa Zaid bercakap menggunakan bahasa Umno. — gambar fail
KUALA LUMPUR, 21 Okt — Calon timbalan presiden Azmin Ali mendakwa pesaingnya Datuk Zaid Ibrahim mengamalkan pendekatan propaganda Umno ekoran kenyataan beliau kelmarin bahawa Parti Keadilan Rakyat (PKR) hanya bergerak atas isu tunggal — Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Saya nak bertanya Zaid, mengapa beliau bercakap menggunakan bahasa Umno?” kata Azmin kepada The Malaysian Insider mengulas tulisan Zaid dalam blognya kelmarin.

“Ini adalah kedudukan yang diambil Umno sejak hari pertama (Anwar dipecat pada) 1998, mengatakan bahawa Keadilan adalah parti yang hanya berpusatkan (kepentingan) Anwar,” kata beliau yang memperoleh pencalonan tertinggi pada pemilihan PKR kali ini.

Dalam tulisan terbarunya, Zaid yang juga Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan berkata, PKR perlu diacuankan untuk menjadi sebuah “kekuatan politik yang tulen, sebagai sebuah kekuatan yang boleh dijadikan sandaran rakyat dan rakan-rakan dalam pakatan dalam usaha membentuk masa depan yang lebih baik.”

Oleh itu kata beliau, pemilihan ini — yang julung kali berlandaskan sistem pemilihan langsung — adalah penentu masa depan parti dan negara.

“Kita perlu terlebih dahulu memperbaiki diri kita sebelum kita boleh memikirkan soal memperbaiki negara.

“Kita perlu meletakkan diri sebagai pemimpin dalam Pakatan Rakyat, menjadi pentas yang kukuh bagi orang ramai dan mengemudi Pakatan bagi memenangi PRU-13 nanti.

“Kewujudan kita harus menguntungkan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat dan bukannya hambatan. Kita perlu memperjuangkan keadilan untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, namun pada masa yang sama juga terdapat banyak ketidakadilan yang menimpa rakyat negara ini yang memerlukan perhatian kita,” kata beliau.

Zaid menambah, rakyat rata-rata mendesak mahukan keadilan ekonomi dan keadilan sosial dan hak supaya diberi layanan dengan hormat dan bermaruah mengikut kedaulatan undang-undang.

“Kita tidak patut menurunkan darjat parti ini menjadi sebuah parti yang memperjuangkan hanya satu isu. Hal ini tidak adil bagi mereka yang ingin kita wakili.

“Kita bukan sahaja sebuah parti ‘reformasi’, sebagai nama bagi sebuah gelombang di hujung 1990-an, tetapi juga sebuah parti yang menuntut refromasi tulen dan sanggup untuk mereformasi diri,” kata bekas pemimpin Umno ini yang menyertai PKR pertengahan tahun lalu.

Azmin, yang juga Naib Presiden PKR menekankan bahawa partinya tidak pernah berpusatkan isu Anwar meskipun ia berjuang memastikan perbicaraan yang adil bagi Ketua Umum Pakatan Rakyat itu, yang kini berhadapan dengan kes liwat kedua dalam tempoh 12 tahun ini.

“Keadilan tidak pernah bertindak sebagai parti berpusatkan Anwar. Pandangan bahawa Keadilan adalah parti berpusatkan Anwar adalah propaganda Umno,” kata Azmin.

“Ya, kami berjuang untuk keadilan bagi Datuk Seri Anwar pada 1998, 1999, tetapi sudah pasti PKR bukan merupakan parti berpusatkan Anwar kerana kami juga bercakap mengenai agenda reformasi,” katanya.

Saifuddin turut berbeza dengan pandangan Zaid.
Azmin menekankan bahawa pemimpin-pemimpin parti tidak harus mengulangi fitnah satu dekad Umno terhadap PKR.

“Pemimpin-pemimpin parti tidak harus membuat kenyataan yang dibawa oleh umno sejak 10, 12 tahun lalu,” kata Ahli Parlimen Gombak ini.

“Sebagai pemimpin kanan parti, kami tidak akan jatuh dalam perangkap Umno.

“Menjadi keyakinan saya dan keyakinan ahli-ahli parti bahawa ini adalah parti reformasi,” tambah beliau.

Azmin berkata, penggubalan Akta Kebebasan Maklumat oleh kerajaan negeri Selangor dan pendiriannya partinya mempertahankan hak peneroka Felda adalah bukti PKR memperjuangkan prinsip demokrasi, yang sudah pasti berbeza daripada isu Anwar.

“Kami memperkenalkan Akta Kebebasan Maklumat. Ia tiada kaitan dengan Anwar,” katanya.

Seorang lagi calon jawatan timbalan presiden ialah Mustaffa Kamil Ayub.

Dalam pada itu, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail memperlihatkan nada yang seiring dengan pendirian Azmin sambil menekankan, kenyataan-kenyataan Zaid menggambarkan pemikiran tipikal yang dibawa Umno selama ini.

“Ini fikiran tipikal Umno sejak 12 tahun lalu. Untuk mengatakan PKR hanya berjuang demi kepentingan Anwar (seorang), ia sebahagian daripada usaha mereka cuba membuatkan orang ramai percaya perkara ini,” kata Saifuddin.

Ahli Parlimen Machang ini memberitahu, partinya berdiri teguh bersama Anwar sebab pendirian beliau memperjuangkan keadilan adalah simbolik membawa matlamat yang lebih besar.

“Saya tidak bersetuju dengan Zaid. PKR mempertahankan Anwar kerana layanan tidak adil yang beliau lalui 12 tahun lalu... ketidakadilan di mana beliau dipenjarakan, beliau dipukul, dan bagaimana beliau melalui perbicaraan... kesemua ini adalah gambaran kemusnahan institusi-institusi negara,” katanya lagi.

“Kami berjuang bagi Anwar sebagaimana kami berjuang untuk Teoh Beng Hock, Kugan dan Aminulrasyid Amzah,” kata Saifuddin.

Justeru kata beliau, keputusan pilihan raya umum 2008 yang menyaksikan BN dinafikan majoriti dua pertiga di Parlimen adalah bukti rakyat percaya pada perjuangan PKR.

“Rakyat mengundi PKR, Pakatan kerana mereka tidak percaya cara BN menguruskan negara. Jadi, bagaimana anda boleh mengatakan yang PKR hanya berjuang untuk Anwar,” kata beliau lagi.


TMI

Template by : realaduka .blogspot.com