Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Khamis, 7 Mei 2009

Speaker V Sivakumar ditarik keluar dari Dun secara paksa




5.20 petang

Dalam sidang media selepas sidang Dun, Datuk Seri Nizar berkata, beliau akan berusaha lagi untuk memohon Tuanku bubarkan Dun Perak.

Speaker V Sivakumar tetap tidak mengiktiraf sidang Dun hari ini dan menganggap tidak ada sidang pada hari ini. Beliau kesal sekumpulan orang dibawa masuk tanpa kebenaran beliau sedangkan keputusan beliau membenarkan tujuh anggota Parlimen tidak dilaksanakan. Ini bermakna orang luar yang kuasai Dun bukannya Speaker yang sah.

Di Kuala Lumpur, Mahkamah Majistret menolak permohonan polis untuk mereman Mohamad Sabu dan membebaskan beliau.

4.10 petang

V Sivakumar dilepaskan selepas Raja Nazrin selesai berucap dan Dun ditanguhkan jam 4.05 petang. 13 dari 64 yang ditangkap dan di tahan di balai polis Sungai Senam dilepas dengan janji akan lapor diri ke IPK Ipoh 4 Jun ini. Mereka termasuklah Salahudin Ayub dan Mujahid.


2.50 petang

Sekumpulan petugas berpakaian seragam dipercayai samsemg demgam bantuan polis menarik V Sivakumar keluar dari kerusinya dan dari Dun.

Kemudian Raja Nazrin telah berucap selama setengah jam merasmikan Dun. Kandungan ucapan kebanyakannya isu ekonomi.

12. 30 tengahari

Speaker V Sivakumar mengarahkan Speaker BN, Ganesan keluar namun dia enggan. Lima Adun PR ke tempat beliau, namun Ganesan berkeras dengan berkata beliau adalah speaker yang sah.

12.00 tengahari

Sekarang ini, dalam Dun Perak ada dua MB, dua Speaker, dua kumpulan Exco dan dua kumpulan anggota Dun yang masing-masing bersidang.

11.30 pagi

Walaupun usul ditolak Speaker, Adun BN terus mencadang dan melantik Speaker baru R Ganesan. Dewan kini berehat tetapi semua Adun PR termasuk Speaker masih kekal di kerusi masing-masing.

11.20 pagi


Salahudin Ayub memberitahu, lebih 40 yang ditahan kini ditempatkan di perkarangan balai FRU, dekat Stadium Ipoh, di Sungai Senam.

11.00 pagi

Dalam kekecohan menghalau MB, Exconya dan tiga Adun, Zambry mengemukakan usul memecat Speaker dan melantik Speaker baru, R Ganesan. Ia disokong oleh Hamidah Othman. Semua Adun BN angkat tangan walaupun usul itu ditolak oleh Speaker V Sivakumar.



sumber di sini

Tiada ulasan:

Photobucket
Template by : realaduka .blogspot.com