Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Khamis, 13 Ogos 2009

Hasan Ali patut belajar dari Hassan cucu Nabi

Oleh: Huzaifah Ahmad Yamani


Apabila saya menulis mengenai pemimpin PR, tidak kiralah siapa sekali pun – Hj Hadi, Anwar Ibrahim, Kit Siang ataupun Hasan Ali – itu bukanlah bermakna saya membenci mereka, mahu mereka dijatuhkan dan mahu menjahanamkan mereka. Takkan kita lupa pepatah Melayu, sayang isteri tingal-tinggalkan, sayang anak tangan-tangankan. Saya tambah: sayang pemimpin, tegur-tegurkan!


Anda mungkin menganggap saya anti-Hasan Ali. Hey, come on…saya adalah pendokong kuat Hasan Ali. Bahkan, saya sanggup bertekak dan berhujah mempertahankan beliau. Semuanya saya lakukan, kerana keyakinan saya terhadap beliau. Bahkan, saya masih ingat betapa Hasan Ali mendakwa, kemasukannya ke dalam PAS tidaklah membawa untung peribadi. Dia lebih untung sebagai pakar motivasi. Ini saya salute, saya tabik spring berkali-kali.


Namun, sebagai pengikut yang baik, saya tidak mahu menjadi seperti Umno. Pemimpin salah dibiarkan, akhirnya kepimpinan salah membawa rebah. Dalam Islam, anda pasti pernah terdengar kisah Umar al-Khattab ditegur seorang pemuda, namun Umar tidak marah bahkan baginda berterima kasih. Anda juga pasti pernah terdengar pesanan Abu Bakar r.a saat baginda dipilih menjadi khalifah, jika betul ikut, jika salah tegurlah.

Maknanya, ini adalah tanda aras atau bench mark kepimpinan dalam Islam. Jika teguran dianggap salah, maka apalah hebatnya institusi kepimpinan dalam Islam.


Bahkan anda mesti tahu, Imam sebagai pemimpin dalam solat juga wajib ditegur jika melakukan kesalahan. Kita diberitahu cara menegurnya, yakni adab-adabnya. Andai kata teguran demi teguran diberi dan si imam masih buat tak reti, kita boleh mufaraqah. Lain kali, tak payah ambik dia imam lagi, sebab dia jahil hokum, melainkan dia nak belajar, admit kesalahan dan berubah. Nak jadi imam, kena tahu hokum-hakam, buka setakat ilmu tajwid tetapi juga hokum fekah mengenai soal solat berjemaah.


Baiklah, Hasan Ali bagi saya adalah imam atau pemimpin. Apabila dia tersilap, pada mulanya saya berbaik sangka. Mungkin kerana dia tak sengaja, maklumlah diakan manusia biasa. Masa dia menang PRU 1999 di Parit Buntar dan Sg. Burong, saya sudah terdengar desas-desus perihal ada segelintir sikapnya yang kurang disenangi. Pun saya buat-buat pejam mata, kerana saya hanya dengar. Namun, PRU 2008 dia menang di Gombak Setia. Saya adalah antara tukang kempen dan tukang undi dia. Jadi, jika dia buat silap, maka kali ini saya boleh lihat depan mata. Jika dia buat silap, saya sebagai makmum kena menegurnya! Ini kewajipan saya.


Antara kesilapan Hasan Ali, dia tidak merujuk kepada syura dalam beberapa keputusan utama di peringkat negeri. Anda tak payah pergi jauh, anda lihat pemilihan exco negeri, mengikut maklumat yang saya dapati, ia tidak pun dirujuk kepada syura negeri. Maksud saya, dimasukkan ke dalam Mesyuarat Perhubungan PAS Negeri Selangor dan mendapatkan pandangan ahli-ahli mesyuarat dari seluruh kawasan. Kemudian, isu pemecatan Khalid Samad dan Saari Sungib, adakah anda rasa ia juga dibuat berdasarkan mesyuarat yang melibatkan semua kepimpinan negeri? Saya rasa tidak, kerana bukan semua kepimpinan PAS Selangor merestuinya. Khalid Samad bukan ‘kecik anak’ dalam PAS. Saari Sungib pun bukan orang lekeh. Mereka berdua sudah lama berjuang. Sudah teruji luar dan dalamnya. Kemudian, beberapa siri tindakan Hasan Ali, misalnya dalam ‘menegur’ MB (Isu Cow and Cars), pun tidak melalui mesyuarat negeri bahkan dilihat seolah-olah suatu ‘signal’ negatif PAS kepada Pakatan. Maka saya yakin, semuanya datang dari segelintir pemikiran manusia di dalam PAS namun akhirnya dipersembahkan sebagai Suara PAS Selangor! Adakah ini adil?


Berbalik isu arak, maka saya fikir anda silap memahami maksud penulisan saya sebelum ini. Arak adalah haram – jelas dan ia qatie di dalam al-Quran. Namun, apa yang saya pertikaikan ialah kaedah – uslub, method dan pendekatan – Hasan Ali nampak gelojoh di sini. Gelojoh justeru ia mendahului PAS Negeri (bagaimana nak kata suara PAS Selangor jika ada kepimpinan negeri yang tak bersetuju dengan CARA itu?), membelakangkan MB (MB Selangor pun tak diberitahu) dan gelojoh kerana mengusulkan pemecatan ‘rakan’ dakam Pakatan (sedangkan, cara terbaik ialah ‘Sindir anak tegur menantu.’) – Yakni Hasan Ali patut lebih bijak berpolitik dengan mengelakkan pertembungan terbuka sesama sendiri. Ini yang saya tegur – The Approach is WRONG!


Anda mungkin suka jika Hasan Ali bertegang leher dengan isu ini, namun saya nak bagi tahu, UMNO JUGA SUKA….maka apakah yang berlaku di sini…ya, seolah-olah ada sesuatu yang tak kena. Apabila berita HASAN ALI SANGGUP DILUCUTKAN JAWATAN dipaparkan di muka hadapan dan menjadi head line news di radio…ada sesuatu yang tak kena di sini. Kenapa berita lain tidak keluar dan anda harus ingat, kita tidak mahu semua ini menjadi modal UBN – sehinggalah akhirnya mereka berkempen: Sokong Hasan Ali haramkan arak – sedang dahulu mereka yang memberi lessen ‘menghalalkannya.’


Akhirnya, anda tidak perlu menunding jari kepada orang jika takdir Pakatan gagal mempertahan kemenangannya. Ini kerana, anda patut bertanya, adakah anda sudah menjalankan kerja mempertahankan kemenangan. Saya sudah berusaha ke arah itu. Saya sayangkan Hasan Ali, tapi saya lebih sayangkan kemenangan ini dan paling utama saya sayangkan Islam. Maka, saya tidak sanggup kemenangan dan Islam difitnah hanya kerana kelemahan segelintir manusia yang gagal memahami kondisi dan bertindak melulu sesuka hati. Wallahua’lam.


P/S: “Hasan Ali patut belajar betapa bijaksananya cucu Nabi Muhammad SAW, Hassan dan Hussein dalam membetulkan kesalahan seorang kakek, sehingga si tua tidak terasa dirinya dihina…itu lebih mulia dan lebih terpuji bagi seorang pemimpin sepertinya.”

smber PerakExpress

Tiada ulasan:

Photobucket
Template by : realaduka .blogspot.com