Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Sabtu, 4 Julai 2009

Pusat sembelih babi di laman rumah Lee dan Thomas

Nak tanya sikit Pengerusi DAP Kedah Thomas Su dan ADUN Kota Darul Aman dari DAP, Lee Guan Aik:

1. Berapa lama hampa mintak tangguh operasi meroboh pusat penyembelihan babi tu? Sebulan? Dua bulan? Tiga bulan?

2. Kalau hampa mintak tangguh sebulan, awat mintak tangguh sebulan ja?

3. Sebelum mintak tangguh, awat tak kaji tentang macam-macam proses yang mesti diikuti sebelum dapat buat tempat penyembelihan yang baru?

4. Awat tak mintak tempoh penangguhan yang sesuai dengan kemungkinan jangka masa yang diperlukan untuk buat tempat penyembelihan baru?

5. Hampa ingat tempoh penangguhan tu macam main aci ka? Boleh cop, cop. Cop sat!

6. Hampa pernah ambik kira ka perasaan dan penderitaan penduduk dan orang-orang yang dok pi market dekat pusat penyembelihan babi tu? Tak payah tanya yang Melayu, hampa tanya yang bangsa Cina saja pun tak pa. Depa seronok sangat ka dan tak rasa tertekan ka dengan segala bau dan sisa buangan pusat penyembelihan babi tu?

7. Kalau pusat penyembelihan babi tu depan rumah hampa atau sebelah rumah hampa, adakah macam ni hampa perjuangkan pusat penyembelihan babi tu?

8. Aku nak tanya sorang-sorang. Ni, Thomas, hang setuju ka kalau aku cadangkan pusat penyembelihan babi tu dipindahkan di laman rumah hang? Lee, hang setuju ka kalau aku cadangkan pusat penyembelihan babi tu dipindahkan di laman rumah hang?

9. Kenapa hampa tak offer laman rumah hampa sebagai pusat penyembelihan babi sementara? Apa salahnya laman rumah hampa jadi temporary abbatoir sementara menantikan pusat sembelihan yang nak dibuat di Pendang tu siap.

10. Ca hampa bagi tau rakyat, rakyat Kedah ka, rakyat Malaysia ka, production pusat penyembelihan babi tu hanya untuk bekalan babi di Kedah sahaja ka atau depa tibai untuk tempat lain sama?

11. Dengaq ni, aku ni dari Kampung Matang dalam kawasan Bukit Gantang di Perak. Celik-celik mata ja, kandang babi bersepah di kampung aku dan kampung-kampung yang berdekatan (aku balik masa pilihan raya kecil Bukit Gantang baru ni dah tak dak dah). Bau busuk tak payah cakap la. Bila mai hawaq babi, barbarians yang bela babi tu main lempaq ja bangkai-bangkai babi tu dalam sungai di kampung aku. Mengelampung berpuluh-puluh bangkai babi dalam sungai. Punya busuk, punya hanyaq, tak payah cakap la. Tu tak kira lagi waktu-waktu lain, dok tak dok ada bangkai babi dalam sungai. Dok tak dok ada bangkai babi dalam sungai. Ada pernah hampa ambik peduli perasaan dan penderitaan kami?

10. Lee, hang yang banyak cakap sekali. Kalau aku kata hang nampak bodoh terlampau, hang marah, kan? Tapi memang, hang tak nampak cerdik. Aku tau hang cerdik. Malangnya, hang tak nampak cerdik. Aku cakap soal menghormati jiran. Kalau hang nak kata aku cakap soal perkauman, hang punya pasai la.

11. Akhirnya, kalau aku jadi penduduk Kota Darul Aman, aku tetap undi hang. Haram tangan aku ni undi calon MCA ka, Gerakan ka. Tapi hampa jangan la kurang ajaq sangat!

Sumber Penarik Beca

Tiada ulasan:

Template by : realaduka .blogspot.com