Assalamualaikum Dan Selamat Datang... Blog ini terbuka untuk kritikan dalam usha untuk menambah baik..

Ahad, 6 Disember 2009

Bicara Husam

Sabda Rasulullah: "Seorang Muslim adalah adik beradik kepada seorang Muslim yang lain. Ia tidak akan menganiayai adik beradiknya sendiri dan tidak akan memalukannya dan tidak pula akan membiarkannya (terlantar). Semua hal mengenai Muslim adalah terlarang bagi adik beradik segama dengannya: darahnya, hartanya, maruahnya." Catitan Imam Muslim.

Jika Perpaduan Islam asasnya, 95% rakyat Kelantan beragama Islam. Jika Perpaduan Melayu tajuknya, 95% rakyat Kelantan adalah Melayu.

Jika good governance pertimbangannya, perjanjian telah termaktub bahawa mana-mana negeri pengeluar petroleum akan menikmati 'bayaran tunai dua kali setahun kepada kerajaan negeri berkenaan."

Persaudaraan Islam menghendaki rakyat Kelantan yang majoriti beragama Islam dihulurkan hak mereka. Pasti, pembayaran royalti membuka rasa kasih antara satu sama lain.

Selaku Menteri Besar yang mewakili kepentingan negeri dan rakyat Kelantan, Tok Guru telah menjalankan tugasnya menulis kepada PM. Saya yakin, surat rasmi itu berpijak atas rasa ukhuwwah, selain sudut hak dan perundangan.

Jika permohonan itu dilayan selayaknya dengan memberikan hak kepada yang berhak, iklim politik negara akan jadi lebih nyaman dan tenteram.

Abd al-Rahman b. Shumasah berkata: Saya telah menemui A'ishah untuk bertanya sesuatu kepada baginda. Baginda bertanya: Engkau dari mana? Saya menjawab: Saya dari Mesir. Apa layanan yang dilakukan oleh Gobenor Mesir ke atas kamu? Saya menjawab: Kami tidak mengalami sesuatu yang buruk darinya. Jika ada unta kalangan kami yang mati, beliau berikan unta yang baru. Jika kami kehilangan pembantu, beliau berikan pembantu yang baru. Jika ada sesiapa yang memerlukan keperluan asas kehidupan, beliau menyediakannya. Baginda berkata: Ingatlah! Layanan baik yang telah dikaitkan dengan saudaraku Muhammad bin Abu Bakar (tadi) tidak menghalang saya menyampaikan apa yang telah diucapkan oleh Rasulullah dalam rumahku ini: Wahai Tuhan! Sesiapa yang ditakdirkan mempunyai kuasa ke atas urusan ummatku dan ia bertindak keras ke atas mereka, maka Engkau berlaku keraslah ke atas mereka dan jika sekiranya mereka berlaku baik dalam urusan ke atas ummatku, Engkau berlaku baiklah ke atas mereka." Catitan Imam Muslim.

Banyak lagi sabda Rasulullah yang menekankan pentingnya pemerentah memenuhi hak dan berlaku adil.

Apa susahnya untuk permohonan Kelantan diberikan sebagaimana amalan yang diberikan kepada Sabah dan Sarawak. Juga Terengganu sebelum ia jatuh ke tangan PAS?

Jika Allah telah tentukan sejak azali untuk Ia tempatkan khazanah petroleum itu di bumi Kelantan, siapa kita untuk menafikan ketentuan itu?


Bukan sahaja royalti bagi medan Bumi Selatan (seperti yang diumumkan oleh PM), tetapi juga kawasan JDA (Joint Development Area dengan Thailand) yang bernilai RM 800 juta bagi tahun 2010 dan dua medan Bunga Pakma dan Bunga Orkid yang berada di bahagian utara CAA (Commercial Arrangement Area dengan Vietnam), sebagaimana Terengganu juga menerima royalti dari kawasan CAA bahagian selatan sejak lama. Medan Bintang juga adalah kawasan bertindeh dengan Terengganu mengikut peta dikeluarkan oleh Petroconsultants, di mana kaedah 'unitization' patut diamalkan dan dengan itu Kelantan juga terhak ke atasnya. Bumi Selatan, JDA, CAA dan Bintang - antara lain tuntutan Kelantan.

Persaudaraan Islam dan praktis good governance, kedua-duanya menghendaki royalti dibayar, bukan yang lain. Tok Guru menulis pada PM. Tok Guru mengiringinya dengan doa. Bahagian pertama doanya ialah supaya pintu hati persaudaraan dan amalan good governance menyelinap masuk ke dalam hati PM. Jika selepas itu, masih belum berjaya, perkara sebaliknya dipohon. Ikut turutan itu. Lihat balik doa Tok Guru. Tetapi jika hak orang Mukmin dan rakyat biasa dinafikan terus menerus, Islam juga mengajar kita tidak boleh membiarkan ketidak adilan itu berterusan.

Agenda ini sangat plain. Jika dihebohkan kononnya Tok Guru terus mendoakan laknat, itu hanya sensasi media utama yang juga kononnya berusaha membawa agenda perpaduan. Lain di kata, lain disogokkan.

Jika doa itu salah, adakah menafikan hak yang termaktub adalah betul?? -Husam Musa

Tiada ulasan:

Photobucket
Template by : realaduka .blogspot.com